Thursday, October 1, 2009


dah lama aku tak menulis sejak pulang bercuti raya tempohari...
aku tiada mood...atau tiada pick-up barangkali...
bila satu kejadian terjadi petang tadi,
membuatkan aku tergerak mahu menulis sesuatu...

***

aku duduk di sebuah kerusi taman sambil menyanyi kecil lagu Elvis Presley-It's Now Or Never.
aku sudah lama tidak duduk sambil kepala ligat memikirkan sesuatu...
mak aku cakap, jangan duduk berangan sorang-sorang, nanti rambut cepat botak.
peduli apa aku...rambut aku ada lagi berjuta-juta.
melainkan kalau rambut aku membuat mogok besar-besaran...
okay, tak kelakar...

ada dua orang awek tengah berbual sebelah kerusi aku.

"Ei Nah, semalam aku tengok cerita The Sixth Sense,comel kan budak tu?"

kawan dia jawab,

"Owh, aku tak tengok la cerita tu.Tapi,aku penah tengok dulu.Memang cute giler budak tu."

awek tadi berkata,

"Aku rasa, kalau budak tu dah besar,mesti hensem kan...macam...erm..macam,alaaa...yang main bola sepak Selangor tu...sape eh?"

kawan dia balas,

"Amri Yahyah?"

awek tu cakap,

"Ahaaa...tu la...Amri Yahyah!"

aku senyum kecil...
aku cakap dengan nada halus, sambil bangun untuk berlalu pergi,

"Kanggaru pakai baju polka dot lagi hensem..."

"Haaa...?"

kedua-dua awek tu terkejut sambil melihatku pergi.
(Berbisik. Berbisik. Berbisik)

lantak engkau orang la.
ada ke muka budak Haley Joel Osment tu dia samakan dengan mamat main bola tu?
muka mamat tu dah la macam muka posmen kat kampung aku je.
cuma posmen tu pakai cermin mata kanta tebal je...

kelakar.

dan macam gampang.

***


Haley Joel Osment



Amri Yahyah


adakah muka mereka seiras? aku rasa awek tu sudah ketandusan cecair otak pemikiran.

No comments: