Friday, October 22, 2010

Jam

Aku ada beberapa bijik jam dalam hidup aku. Orang kata, hidup orang yang dikelilingi jam ni boleh memotivasikan diri untuk menghargai waktu. Okay. Kita lihat.

1) Jam tangan nombor 1. Jam tangan ni aku set cepat 10 minit dari jam Buletin Utama. Kenapa Buletin Utama? Kerana makwe cun ramai baca berita. Cakap nama Maria Sharapova tak betul belakang kira.

2) Jam tangan nombor 2. Ada dwifungsi. Jam tradisional dan digital dalam satu jam tangan. Jam ini aku set 5 minit cepat dari jam Buletin Utama.

3) Jam meja berbentuk kotak berwarna kuning pisang. (Kenapa pisang?Sebab bila kuning, aku teringat pisang saja. Tak tahu kenapa...) Jam hadiah ex-girlfriend. Jam ini aku set 10 minit cepat dari jam Buletin utama. Namun, bateri dia kerap habis dalam masa 2-3 bulan ni. Aku syak ada pari-pari kenit curi kuasa bateri dia tiap malam untuk digunakan sebagai cahaya pada kepaknya untuk kembali ke syurga. Okay. Tipu.

4) Jam KFC. Jam paling kecoh. Berbentuk periuk tekanan. Macam unik. Tetapi bangang. Aku dapat jam ni masa beli Nasik Ayam dalam promosi KFC beberapa bulan lepas. Aku cukup tak suka jam ini sebab bila ia berbunyi, ia akan mengeluarkan bunyi ayam berkokok. Aku tak suka. Sebab, ia mengingatkan aku kepada ayam jantan yang aku bela masa kecik. Ayam itu mengalami tragedi ngeri yang aku takkan lupa sampai hari ini. Ayam itu mati sebab aku timbus dia dalam guni dedak. Aku serius bergurau masa tu. Oh, ya. Ayam aku bernama 'Tipah'. Tapi dia jantan.

Okay. Aku dah jauh.

Jam KFC ni aku set 15 minit cepat dari jam Buletin Utama.

5) Jam komputer. Jam dalam komputer peribadi yang aku set 15 minit lebih cepat dari jam Buletin Utama.

6) Jam dinding berwarna hitam yang bertulis, 'I Love You, Teddy! '. Dulu-dulu suka. Sekarang menyampah. Jam ini sengaja aku tak setting dia punya masa sebab dah rosak. Dan aku simpan dalam kotak bawah katil.

7) Jam handset. Aku set 5 minit lebih cepat dari jam Buletin Utama.




Okay. Cerita banyak tak guna. Semalam aku sedar-sedar jam 1 tengahari.

Amacam? Menghargai masa tak? Wan aku ajak pergi pasar langsung kensel.

Tengahari aku makan telur goreng dua bijik.

No comments: