Monday, August 8, 2011

Cinta bukan bersebab

Selalu orang bertanya kepada aku ;

"Kenapa kau cintakan dia eh?"

Aku terpaksa berikan jawapan klise, yang pada hati tidaklah aku setuju. Hanya secebis jawapan penyedap hati si penyoal. Kerana matanya macam jeli lah. Kerana rambutnya macam spageti lah contohnya. Itu contoh ye.

Jawapan sebenarnya ialah, aku tiada sebab untuk cinta yang hadir. Ia datang secara rohani dan automatis. Yang tidak boleh diungkap dengan kata, ditulis dengan tinta.

Jangan jadikan cinta itu bersebab. Cinta suci tidak pernah mempunyai sebab. Cinta suci tidak akan bersebab. Cinta suci tidak boleh bersebab. Kerana jika cinta itu bersebab, kesucian cinta itu boleh dipertikaikan oleh apa sahaja.

***

"Aku cintakan kau kerana kau cantik, dan bibirmu seperti embun di kelopak mawar, sejuk, merah dan suci..."

"Andai kata satu hari nanti, aku kemalangan, dan aku kehilangan mukaku, kehilangan bibirku, maka tiadalah sebab lagi untuk kau mencintai aku?"


Jika cinta itu bersebab, ia akan lemah dan tiada imunisasi. Biarkan ia datang sendiri, dan ia takkan hilang. Selagi kamu pelihara kesuciannya.


No comments: