Thursday, March 29, 2012

Hipokritasi

"Aku memilih menjadi buta."

"Kenapa?" tanya yang bertenggek di bahu kiriku.

"Entahlah, mungkin cinta memang begitu..." jawab aku, tersenyum. Tawar.

"Okay," jawabnya menyeringai, " ...dan aku nak tengok sejauh mana kau boleh buta..."

***


Wednesday, March 28, 2012

Susu

Minggu lepas aku ada buat ujian tahap kekuatan tulang sempena satu program kesihatan di MMU. Itupun niat aku cuma nak ambik ubat gigi dan berus gigi Sensodyne percuma je. Tapi ada sorang akak booth susu Anlene tu dah tarik tangan aku suruh buat ujian tulang (tahulah tangan aku selembut bayi, tak payah la tarik-tarik), aku pun terpaksa akur. Dia cakap boleh minum susu free. Aku teruja.


Okay, ceritanya begini.


Akak Anlene : Awak selalu ambil susu tak?

Aku : Selalu jugak lah...

Akak Anlene : Susu jenis apa awak ambil?

Aku : Tembikai susu.


Hasil ujian yang agak menakutkan itu (padahal tak rasa apa pun, tapi kumat-kamit jugalah mulut ni ada bunyi agama-agama sikit), tulang aku berada di tahap sederhana kuat dalam usia muda remaja begini. Dan dinasihatkan kena banyak minum susu. Dan macam biasa lah, dia suruh aku beli susu Anlene tu. Dah lah mahal. Sampai nak 2 kilo plak tu. Nak buat apa susu tu banyak-banyak? Nak letak dalam mangkuk pastu main mencari gula-gula dalam susu tepung? Begitu? Ha, jawab la kak?!

Tuesday, March 27, 2012

Hamster

Brader : Sani, bela hamster okay tak? Anak aku cakap kat bini aku nak bela hamster plak dah.

Aku : Baik bela arnab. Lagi okay.

Brader : Kenapa?

Aku : Arnab banyak sikit daging.


***


Okay, sesiapa yang tak pernah makan hamster, sila angkat tangan. Okay, turun tangan.

Korang memang tak power.

Sorang sepupu aku masa kecik pernah makan ekor cicak okay. Serius. Sebab tu dia bengap membawak ke dewasa.

Monday, March 19, 2012

Telur

Makan nasi lemak sedap kat Dengkil.


"Bang, kasi nasi lemak satu. Telur mata. Telur kasi goyang..."

"Nak telur belah kiri ke kanan?"



Kuali roti canai tu nampak kecik je tang aku.

Friday, March 16, 2012

Hari Wanita

"Dengan ini saya mengumumkan di depan tuan-tuan dan puan-puan sekalian, saya dari kementerian meluluskan sebanyak RM50,000 untuk pembangunan pelajar di Universiti Multimedia," kata Datuk Seri Shahrizat Jalil di Dewan Tun Chancellor sempena sambutan Hari Wanita Antarabangsa 2012.

Maka gegak gempitalah seisi dewan dengan tepukan tangan. Ada yang terlalu teruja sampai melaungkan takbir beberapa kali.




Beberapa hari selepas kejadian itu, beliau mengumumkan perletakan jawatan.

Keh keh keh...

Thursday, March 15, 2012

The Budak and I


Ada sorang budak. Comel. Umur 4 tahun.


"Uncle, nak ikut pergi kedai..." kata itu budak.

"Tak payah la ikut...kejap je ni..." balas aku sebab nak cepat.

"Ala, nak ikut. Nanti Baby bagi kiss..."



Amboi, kecik-kecik dah pandai rasuah.



*Sekadar gambar hiasan.

Tuesday, March 6, 2012

Call

Bini call opis, terus tanya, "Abang, dah solat belum?"


"Alamak, lupa...thanks sayang..."

Thursday, March 1, 2012

Tepat

Aku sentiasa berdoa semoga Tuhan terus memberikan aku cinta kepada wanita yang tepat supaya aku tidak perlu memberi maaf kepada wanita yang salah.