Thursday, October 30, 2014

Siri Bercakap Dengan Makwe - Cubaan Kali Kedua




Beberapa bulan lepas ada tanya dia. Kali ni pun cuba nasib tanya lagi sekali, mana tahu dia setuju.


"Sayang, boleh la kita beli Land Rover ni...cun lagi ni..."

"Tak nak lah..."

"Kalau Nia tak mahu naik pun takpe, biar abang bawak sorang-sorang..."

"Nia cakap tak nak, tak nak la... Kenapa suka benda pelik-pelik? Beli kereta biasa-biasa je tak boleh ke? Kenapa suka sangat kereta 'cameron highland' tu!"

"Bukan pelik, unik."

"Kalau abang nak jugak, jangan jumpa Nia lagi dah...jangan cakap ngan Nia lagi..."

"Ok..."



2 minit selepas itu...


"Sayang abang tak?"

"Mestilah sayang..."


 ***

Siapa cakap mainstream dengan underground tak boleh hidup sama?

Thursday, October 16, 2014

Makwe 'Rare', Makwe 'Tak Rare'



"Sayang, tolong masakkan untuk abang boleh?"

"Masak apa?"

"Masak lemak cili padi..."

"Emm...tak reti..."

"Masak kari boleh, masak lemak cili padi lagi la senang..."

"Ok, nanti Nia try..."

"Suruh mummy ajar...senang je...nak kawin orang Negeri Sembilan kena la pandai masak lemak cili padi."


***


Cuba tanya lelaki-lelaki bujang yang ada angan-angan mendirikan rumah tangga di luar sana, kalau buka fesbuk tengok gambar makwe ramai-ramai, mereka lebih tertarik dengan gambar makwe masak makanan sedap-sedap, atau gambar makwe tengah potong ikan, atau gambar makwe tengah buat cekodok, atau gambar makwe tolong mak di dapur, sekurang-kurangnya. Bukan gambar makwe selfie muka senget mulut ikan sepat. Itu dekat google pun banyak!

Salah satu aku tertarik dekat Cik Nora ialah dia cepat belajar. Dulu tak reti masak kari, sekarang sedap sangat karinya. Dulu tak reti sangat cakap melayu, sekarang asik membebel je cakap melayu kat aku. Hehehe...

Engkaulah yang kini mekar dalam diriku yang melankolia... :)

Thursday, October 2, 2014

Seringkali - Dating





Minggu lepas, keluar dengan Cik Nora, tiba-tiba termenyanyi lagu ni. Dia duduk sebelah senyap sampai aku habis nyanyi.

Orang kata, kalau senyap tu tandanya sedap. Orang cakap la, bukan aku cakap.