Tuesday, November 1, 2011

Happy Ending Setori

Pada zaman dahulu, iaitu zaman selepas zaman Lord of The Ring, hidup seorang pemuda yang kacak walaupun tidak memakai mekap dan minyak rambut. Pemuda ini bekerja sebagai seorang nalayan di sebuah perkampungan yang tiada bekalan elektrik. Thomas Edison juga belum mencipta mentol lampu. Tiap malamnya, cahaya hanya diharap pada jamung dan pelita sumbu. Andai kata hujan hari itu, maka tiadalah cahaya kerana habis semua jamung dan pelita sumbu basah.

Arakian tersebutlah satu peristiwa pada satu musim sotong, pemuda kacak ini ingin mencari rezeki lebih dan ingin ke laut untuk mencandat sotong. Diceritakan bahawa malam itu hujan. Pemuda itu tetap dengan pendirian untuk turun ke laut. Dengan berbekalkan sebiji bot fibre glass dengan enjin jenama Suzuki 20 kuasa kuda, pemuda itu mengajak rakan karibnya, seekor zirafah bernama Eddy.

Sampai ke subuh pemuda kacak dan Eddy keluar mencari rezeki, tidaklah pulang-pulang. Maka menimbulkan kerisauan kepada ahli jemaah kampung. Selepas usai solat subuh di surau kampung itu, maka pak imam mengarahkan orang kampung untuk turun ke laut untuk mencari pemuda kacak tadi. Risau kalau apa-apa terjadi ke pemuda kacak harapan kampung itu. Entah karam di lautan kah, entah diculik lanun Somalia kah, entah ditelan Segitiga Bermuda kah.

Pukul 12 tengahari, tiba-tiba pemuda kacak dan Eddy tiba di jeti dengan sotong lapan belas pikul dan cukup untuk semua penduduk kampung.

Maka demi menghargai jasa pemuda kacak, tok ketua mengubah nama kampung itu menjadi Kampung Sotong Lapan Belas Pikul.

Amacam, happy ending tak? Tak payah la karate meja tu.

2 comments:

Faridzul said...

carik gaduh nampak?.aku makan masa tau nak baca post ni.

en.sani said...

kehkehkeh...aku suka kenakan org lurus...