Monday, June 27, 2011

Peraduan

Tampin, hari nak balik ke Cyberjaya. Aku ambil baju aku yang banyak di ampaian kain. Semua dah kering. Ada la dalam satu bakul besar. Aku dah bosan basuh baju pakai kaki dekat Cyberjaya.

Masuk rumah sambil kendong bakul baju.

Di ruang tamu, wan, emak, maklong, kakak sepupu dan Acik Ana duduk dalam bentuk bulatan sambil berborak dengan not tinggi.

Aku menyelit ke salah seorang daripada mereka.

Duduk bersimpuh macam gadis gadis. Mereka semua senyap tiba-tiba.


"Maklong, apa kata kita adakan satu peraduan?" aku membuka kata ke maklong yang duduk betul-betul sebelah aku.

"Peraduan apa?" balas maklong. Mata lain memandang ke aku.


Aku senyum manis. Oh, maksud aku senyum super manis, sebab senyuman aku yang biasa-biasa pun memang dah manis macam buah cempedak.


"Peraduan melipat kain sambil berborak..."

Sambil aku lambak satu bakul kain di tengah-tengah bulatan.


Mereka melipat kain sambil menyumpah-nyumpah tu memang aku kagum. Jarang kita boleh tengok dalam drama melayu macam tu. Rare orang cakap.


***


Ye, aku tak reti lipat kain ye tuan-tuan, sedara sedari sekalian. Lipat tu boleh, tapi mesti akan jadi macam sotong digelek bas.

11 comments:

Lieyly ︱ Alia said...

haha , lawan lipat bju ^^
best2 ~

♥ p a a n i ♥ said...

jimat mase kooo ekkk.haha

en.sani said...

alia: ni utk laki je eh alia...kehkehkeh...pompuan tak boleh...

paani: 10 minit satu bakul besar i tell u....

nuwuwuda said...

"Peraduan melipat kain sambil berborak..."


cayalah... rare, sangatlah rare


kikikiki

en.sani said...

rare kan? interesting beb...sambil sumpah seranah menjadi halwa telinga...

Cik JuneD said...

sotong kene gelek bas???
waaa...
cayalahhhh
hikss :)

en.sani said...

dapat bayangkan?

White Dove said...

lawak giler aa.. ^^

en.sani said...

gile? haha...

White Dove said...

haha, sempoi... Aku rasa ni lawak yg kreatif & klasik. ^^

en.sani said...

eh...melawan...kehkehkeh...