Monday, July 6, 2009

awak ni macam penyu la~itu tomato la awak~




tergerak hatiku ingin menulis pasal gambar di atas...
yaa~gambar paling poyo penah aku lukis...
(okey,aku tipu...aku penah lukis lagi poyo dr ni,tp akan dirahsiakan,demi maruah aku dan keluarga..)
gambar di atas tidaklah menarik perhatian sang cengkerik utk menghisap madu(cengkerik isap madu ke,makan tebu??)
bukan secara direct aku ingin cerita maksud gambar itu...
tp,ia mengingatkan aku kepada sesuatu...

"along,kau g kedai,beli serbuk kunyit ngan kangkung seikat."
aku terus menuju ke pasar tampin...
pasar yang sinonim dgn makcik2,dan nenek2,dan juga laki2 yg kena queen qontrol...
ambik kangkung seikat,singgit ku bayar...
baik ku pusing nak menuju ke moto,ada sepasang kekasih...
tak tau la,baru kawin ke,baru couple ke,xde lak tulis kat dahi masing2....
sungguh sweet la kunun...

"bang,ni ha...kentang ni nak berapa kilo?"<---cakap sambil peluk2 tangan laki...
laki balas,"ni bukan kentang sayang,ni tomato~"<---dengan nada couple dak skolah...
mata aku pantas tgk ape mereka maksudkan...
yaa~itu adalah cili benggala~(atau dalam bahasa yahudinya,capsicum...)
dua2 salah...
1 benda yang ku kagum dengan pasangan ini,ialah,mereka yakin...
mereka yakin sgt,sehingga mahu membeli 2 kilo utk dibuat kenduri kot...

aku tak sampai hati,
membiarkan mereka meranapkan majlis kenduri tu...
bayangkan,gulai masak lemak cili padi ayam bersama kentang,di tukar cili benggala~

"bang,ni bukan kentang...kentang yg xde tangkai tuh"
dia balas,"lorr!~yeke...haha,malu je...nasib baik x beli lg,time kasih ye."
aku senyum<---aset aku sambil menjeling kekasihnya...
lalu aku meninggalkan mereka,dengan gedikan-manja-di-tengah-pasar....
aku terfikir,camne nak kawin tuh?
xtau ape2...kentang pun x kenal...
lain la tak kenal antara eskem pop dan daun sup<---ade kena mengena ke?
wan dan mak selalu pesan,amik bini pandai masak...haih~
sampai skang aku kecik ati,sbb,mereka pikir kawen hanya utk makan....

belom sempat ku gerakkan moto,pasangan tadi keluar dari pasar...
di tangan si lelaki,
2 bijik labu tanpa tangkai~

hancur majlis kenduri tu...~

No comments: