Tuesday, July 26, 2011

Ketam

Ada satu famili ketam. Ketam spesies ketam nipah. Ada abah ketam. Ada anak ketam. Ada mak ketam. Tapi mak ketam hanyalah pelakon extra dalam cerita ini. Tak payah sentuh sangat mak ketam ni. Dia busy memasak barangkali.

Okay, kita cerita pasal abah ketam dan anak ketam.

Abah ketam cuba mengajar anaknya berjalan. Anak yang masih tidak nampak masa depan. Kerana belum matang untuk melangkah. Abah ketam itu mahu mengajar anaknya berjalan lurus.

Tiap kali abahnya ajar berjalan, anak ketam itu merungut kerana abah ketam itu pun tidak berjalan lurus seperti dalam tivi. Atau lebih tepat, jalan macam Anuar Zain. Oleh kerana mewarisi darah abahnya yang bermulut macam perempuan, anak ketam itu pun membuat abahnya sakit hati dengan memberi statement sinis terhadap cara berjalan abah ketam yang senget-benget.

"Jalan macam ketam bunga la abah ni! Kaki tak berbedung ke masa kecik?"

Abah ketam itu terasa tercabar dan bersikap panas baran. Lalu abah ketam itu membuat muka bengis dan karate pokok bakau.

Persoalannya sekarang, mengapa perlu abah ketam itu bersikap bengis dan panas baran? Tak bolehkah bersabar sikit? Bukan ke sabar itu separuh daripada iman? Nak masuk bulan puasa dah pun kan?


***

Okay, balik kampung nanti, aku nak suruh wan aku masak gulai ketam. Tus air liur i tell you...


Krupp...krupp...krupp...(bunyi kunyah kulit ketam)

2 comments: