Thursday, December 1, 2011

Pengalaman saya kelepet sedozen polis - 1

Lebih kurang tahun 2006 dulu, masa aku masih bermastautin di Melaka, aku ni boleh dikatakan seorang remaja yang rebel dan kaki naik motor, berpeleseran tak ingat maghrib dengan rakan-rakan lain. Masa itu, semuanya indah. Tiada rasa bertanggungjawab sangat. Tiada ingat nak buat duit sendiri. Belanja duit PTPTN pergi beli kasut. Tiada komitmen dengan makwe. Ibarat dunia itu tak kejam sangat di kemudian hari.

Masa itu aku ada sebijik motor power iaitu sejenis Yamaha SS 110 kuasa kuda, jenis kalau bawak wheelie sebijik macam Norick Abe. Yamaha SS ni memang power. Kalau dekat Kota Laksamana dan Jalan Ong Kim Wee nyonya-nyonya ramai yang naik darah bila motor ni lalu. Jenis motor makan sumpah. Sebab tu motor tu sekarang status dia ialah tidak dapat diketahui. Mungkin dosa-dosa silam yang menghantui.

Dipendekkan cerita, ada satu masa ni roadtax motor aku dah tamat tempoh nak 3 bulan dah. Tak boleh nak renew sebab ada masalah teknikal. Nak tak nak aku tawakal je bawak ke hulu ke hilir tanpa rasa berdosa.

Satu hari, aku bersama beberapa lagi rakan-rakan lain ke rumah mak angkat aku di area-area Selandar sana. Bersama sorang sebijik motor, dan yang takde motor buat muka tak malu mintak tumpang. Rasa nak siku je.

Balik dari Selandar, kami berkonvoi melalui jalan utama Ayer Keroh. Sampai satu selekoh betul-betul depan Mini Malaysia, tiba-tiba ada roadblock oleh sekumpulan polis. Ini operasi jalanraya yang betul-betul punya operasi jalanraya. Takde main-main punya roadblok macam dalam drama Yusof Haslam tu.

"Astaghfirullah..."



BERSAMBUNG...

No comments: