Monday, December 5, 2011

Pengalaman saya kelepet sedozen polis - 2

Aku panik. Berderau darah tu jangan cakap la. Dalam kepala otak aku dah fikir tolak motor ke balai lepas tu kena tidur lokap. Lepas tu satu hal lagi, aku menumpangkan kawan aku yang muka dia memang myanmar habis. Walaupun dia bukan myanmar, tapi dia adalah warga Malaysia jugak. Cuma dia ni asal Sarawak. Bangsa Kelabit. Muka takde melayu punya. Rupa paras nak gangster. Dia pernah cerita yang dulu masa dekat Miri, dia ada join satu kongsi gelap. Aku risau mana la tahu kawan aku ni bawak senjata seperti kerambit ke, revolver ke, pisau rambo ke dalam poket kang, naya je kena soal siasat dalam bilik gelap.

"Berhenti, berhenti! Mana nak pergi tu? Stop!" sound seorang prebet dengan keras dan sombong setelah melihat aku macam nak buat U-turn.

Aku jadi kaget. Lalu aku stopkan motor aku setelah tiba-tiba beberapa lagi anggota polis datang mengelilingi motor aku. Di pinggang setiap daripada mereka ada tersisip sepucuk pistol. Adalah tidak molek kalau aku melawan dengan tangan kosong.


"Tunjuk lesen, IC, dengan roadtax..." kata polis prebet tadi dengan muka berlagak baru keluar akademi. Tengah semangat nak cari saman.

Aku senyum payau. Keluarkan lesen dengan IC tangan menggigil.

Polis prebet check. Dia angguk. Semua okay.

"Roadtax mana?" tanya polis prebet lagi.

Slow je aku buka seat motor tempat letak roadtax.



"Ermm...bulan bila mati ni? Nak 3 bulan dah mati ni??" polis prebet tiba-tiba melenting.

Yang kawan-kawan polis prebet yang lain berkerumun kat motor aku. Yang sorang tu check IC member aku yang muka myanmar tu. Budak muka myanmar tersengih-sengih macam la gigi dia indah sangat.

Aku dah panik.

"Bos, budak ni ada masalah..." kata polis prebet ke seorang polis lagi pakai preman tapi nampak gaya macam pangkat sarjan.

Polis sarjan check. Kening berkerut. Ejas spek mata.

"Ni apahal roadtax tak renew ni?" kata polis sarjan.

"Err...sebenarnya, saya...saya..."

"Saya apa?!"


Tangan dia buat-buat pegang pistol.



BERSAMBUNG...

No comments: