Wednesday, April 6, 2011

Kawan

Aku ada seorang kawan sekerja. Sepuluh dia cakap, dua belas tak boleh pakai.


***

*Tiba-tiba teringat*

Dulu masa aku sekolah rendah, ada seorang kawan jugak. Dia kuat menipu. Sikit-sikit pun nak menipu. Menipu tu dah jadi budaya. Jadi darah daging. Mungkin masa kecil, ibu bapanya jarang membacakan buku cerita yang ada moral dan binatang bercakap.

Pada suatu hari, kawan aku ni datang sekolah dengan mata yang lebam. Kami rakan-rakan sedarjah jadi tertanya-tanya dan bersifat ingin tahu. Salah seorang daripada kami bertanyakan mengapa matanya lebam. Dia jawab mudah. Dia kena tumbuk dengan pencuri yang masuk ke rumahnya. Dia dikatakan bergelut dengan pencuri itu bersama abahnya. Ada juga dia masuk cerita pasal karate dan doa kebal. Kami angguk.

Kami satu kelas percaya bulat-bulat. Termasuk cikgu Bahasa Melayu.

Cikgu Bahasa Melayu melancarkan derma kilat bagi membantu keluarga kawan aku ni yang dikatakan rumahnya dirompak oleh kerana kawan aku ni bukanlah dari keluarga yang senang-senang.

***

Petang itu, balik sekolah, aku terserempak kawan aku sedang makan aiskrim mahal. Dia membocorkan rahsia bahawa dia mereka-reka saja cerita dia bergelut dengan pencuri. Sebenarnya, adiknya yang masih belum bersekolah tu menjatuhkan kayu cota pengawal keselamatan abahnya dan terus kena kepala kawan aku ni.

Aku jadi marah kerana aku juga terbabit dalam memberi derma kilat sebanyak 10sen.

***

Kawan aku belanja aiskrim mahal satu, dan kami pulang ke rumah dengan gembira.

11 comments:

nuwuwuda said...

dapat jugak pahala derma...:)

en.sani said...

hai nuwuwuda...

nuwuwuda said...

errrr... hai... <-----berdebar debar

musya said...

hehehe. boleh lak share dwet derma tu. hik3

en.sani said...

wuda: hai...<----super debar dah...

musya: kecik2 tak tau ape....sedap plak tu eskrem tu...

Anonymous said...

uuuuiiii..kawan kau tu advance dalam menipu ek??

en.sani said...

advan...advan...macam raja judi...

CT NoArIzAh ArIs said...

En sani.... ko wat karangan paper b.melayu darjah ompek ko ni?

en.sani said...

biaso la tu kak...kehkehkeh...rindu namo ey...

Jo Qusary said...

sape kata menipu tu takde kebaikannya, hehehe <---- kata2 seorg lawyer...

en.sani said...

aku yg tak lawyer pn tau kebaikannya jo...keh3...