Monday, April 11, 2011

Kalau tak suka membaca dan berfikir, ini bukan entry untuk kamu.

Salah satu masalah aku terhadap wanita adalah sukar untuk menunjukkan ekspresi menghargai. Ya, tidak dinafikan aku memang mempunyai muka 'tiada perasaan'. Katakan pada siapa sahaja yang mengenali aku dengan rapat(lupakan kawan-kawan biasa), aku sungguh berbeza. Pelik. Barangkali. Ya, barangkali.

Aku nak mintak maaf kat makwe UiTM Puncak Alam. Heh. Aku memang tak tunjuk perasaan beb. Tapi aku sayang kau lebih dari aku sayang kereta aku. Kita dah lama kawan, tapi aku macam tak boleh harap sangat kan? Ini aku cakap khas untuk seorang saja ye. Makwe UiTM Puncak Alam lain jangan nak blushing tak tentu arah. Lempang kang.

Okay, habis satu bab.


***

Memang dah ditakdirkan, journey aku akan jumpa orang yang annoy, atau aku sendiri akan annoy mereka-mereka itu. Tahukah anda, di dalam dunia ini sungguh banyak orang PERASAN hanya kerana sejarah dan latar belakang yang sama dan pernah bersama? Perasaan itu memang akan selalu membayangi walaupun aku menulis secara umum. Jadi, aku guna konsep ini, kalau tidak mahu mengganggu orang lain, itulah gunanya penulisan. Faham?

Tak faham? Ye, entry ini tidak lawak, kalau bosan, boleh tutup.

Okay, salah satu sebab aku tidak ramai kawan rapat adalah aku tidak mahu 'dibayangi'. Dibayangi oleh kata-kata kawan itu sendiri sedangkan diri kita sendiri tidaklah berlebih-lebihan dalam satu-satu perkara. Bukanlah kata aku tidak mahu berkawan langsung, cuma, aku lebih selesa sendiri, memerhati perjalanan dunia dan mengambil sikit-sikit untuk dicantumkan menjadi satu perjalanan baru. Kawan itu perlu bila dalam masalah, dan akan bersama menyelesaikan, bukannya menghangatkan lagi suasana konflik dengan menabur fitnah dan mencari gaduh.

Dalam dunia ni, dalam perhubungan kawan itu berdiri satu individu. Individu yang dianggap kawan rapat yang sebenarnya hanya si batu api. Aku panggil individu ini sebagai 'sidekick'. Ya. Ramai dah aku jumpa. Dialah pakar motivasi, dialah rakan, dialah penolong pengarah yang sebenarnya dia hanya satu lagi individu yang mempunyai masalah lain.

Faham? Kan aku dah cakap tadi, entry ini bosan, kalau tak suka sila tutup.

Aku ada beratus-ratus kawan internet, dan beberapa daripadanya, mempunyai konflik dengan aku. Konflik itu tak kiralah konflik baik atau tak baik. Aku mengaku, aku ada beberapa masalah yang jika aku bandingkan, adalah masalah yang sama. Ya, masalah wanita. Segan nak cakap kat sini, jadi, aku cakap secara umum. Aku kan pemalu. Dush!


Okay contohnya, aku takde kekasih, kau orang sibuk apa? Buat apa aku nak cakap kat orang aku ada kekasih ke tak? Aku je tahu. So, apa-apa masalah, biar aku fikir sendiri.

Aku tak hensem, kau orang pedulik apa? Artis Korea tu korang ingat semua hensem ke? Korang dah pergi Korea ke tengok brader jual karipap tepi jalan kat Korea tu hensem-hensem?

Aku gemuk, kau orang sibuk apa? Kalau aku kurus sekalipun, tapi muka macam belalang kunyit, takde pekdah jugak kan?

Kalau dikaji balik menyusur sejarah lalu, kau akan sedar bahawa kau sendiri akan malu. Aku ingat lagi sejarah lalu yang jika kita fikir secara logik, dan jika dibuat filem sekalipun, aku berada di pihak yang benar. Tak kiralah aku hero yang ditindas atau hero yang jahat sekalipun. Dari segi jalan cerita, jika disuruh undi kepada juri awam, maka senang-senang aku akan menang. Tak perlu 'sidekick' yang melebar-lebarkan cerita dan compare dari permasalahan lain. Itulah akibat banyak sangat tengok drama melayu. Nak-nak line-line drama Spa-Q. Porno lebih. Bedak sekilo tepek kat muka bagi lawa. Gampang. Ha, kan dah menaik darah.

Sebelum aku terpesong lebih jauh, baik aku berhenti. Aku kalau merepek secara serius karang, dia jadi lain. Oh, ya. Sekali lagi aku nak cakap, entry ini hanyalah untuk melepaskan masalah. Kalau tak suka, macam biasa, pergi tulis blog sendiri. Ha, karang sendiri tulis, sendiri menyampah, apa guna ye tak?

Pesan aku kepada sesiapa yang baca entry ini, "Sesiapa yang makan roti butterscotch, dia la rasa butterscotchnya".


***

Semasa aku tulis entry ini, lagu ni keluar dan terus bagi aku semangat.




We'll never know unless we grow, there's so much world outside the door.

17 comments:

Anonymous said...

kalau rasa xske ape i ckp, jgn babitkn kwn i ok.ape yg u buat i tau betul, but sometimes u really too much ok!

Anonymous said...

Sumpah tak faham satu benda. Teruk ke demamnya ni, atau luka kat lutut tu dah kena infeksi teruk. Bwk2lah berehat, biar cepat sihat, ok

en.sani said...

anony no 2: taklah teruk..entry ni bukan utk difahamkan...ini entry individu...

Anonymous said...

let me ask u 1 thing, nape u nk sgt tau ape yg i buat???cmon,be a man, jgn diamkn diri. ada silap ke if i always ask u about ur history?

if u dont like me, done............ go to ur 'new gf'...oppsss...dont butthurt, u always said that...now u get back.lol...

en.sani said...

anony: u terasa sgt ni apahal? u ni sape? dgn tak letak nama, link takde...ingt i nak butthurt? hoh...

atau mungkin u yg makan butterscotch? btw,ini blog i ye....

Jo Qusary said...

pening aku... berapa byk cik anon yg minat ko nie dik oi...

hm, psl tak tunjuk perasaan tu... agaknya memang semua lelaki camtu ke? kalo camtu ada can la aku pegi ngurat abang cermin mata bulat kat blog dia yg sengal tu, hahaha....

мyΞ'™ said...

aku suke entri yg ni..aku rs mcm nak cmpak je entri kau ni kt sorg mmber aku..mmber ke? hahaha..

en.sani said...

biasa la kak jo oi<---serius meluat dgn 'kak jo'...

cakap makan dalam sikit pun nak butthurt tak tentu pasal siap ajak kawan join korum hentam lelaki melayu terakhir mcm aku ni...tau la aku jahat sikit. eh bukan, aku jahat banyak. bermakne yg minat aku sume yg jenis mcm awek bond jugak la...jahat.kan?

en.sani said...

mai: sila mai,copy dan letak kt blog, mari hantam org begini...

Jo Qusary said...

padan muka, sape suruh ko panggil aku kak jo... dulu org panggil aku kapten tau... siap tabik lagi, hah...

en.sani said...

kehkehkeh...kak jo jugak...lalala...seswai ape.

Anonymous said...

adoi.....xbole blah la pempuan yg nk maki2 kt blog bf aku ni...
jap2,ko sape eh pempuan?
ko klu nk emo2 or maki2,bkn kt tempat ni ok?
harap ko phm wahai pempuan.......
macibai!!!

en.sani said...

cis, sume guna anonymous, makwe sendiri pun aku dah tak kenal...

rilek2 syg...org panas punggung mmg cenggitu.

meRah jaMBu~ said...

sukelah entri ni.First time baca blog camni yg betul2 mcam 1 fikiran dgn saya.Tersentuh~Keep it up!

en.sani said...

suke?kalo awk suke,saya suka kuasa dua....

hani adzmi said...

hai sani2.. makin byk lak die nye peminat. sampai xtaw sape. haha

en.sani said...

lama tak nmpak budak kecik ni...ingt lagi rupanya...pegi kawin ke hani oi? sms pun tidak...