Friday, December 25, 2009

Kari.

Sedang aku jalan carik makan di area Cyberia petang tadi, ada seorang budak sedang melihat emaknya berbual dengan makciknya aku agak. Nampak gaya macam sudah lama tak jumpa. Orang berada jugak kalau nak ikutkan cara pemakaian baju polo budak yang berusia kira-kira 6-7 tahun tu. Emaknya pula pakai kain sutera yang aku lihat tak mungkin jual kat Bukit Kayu Hitam. Koman-koman jual kat KLCC punya kedai kain sutera walaupun asalnya sutera buatan Mak Cik Limah dekat Kemaman Terengganu.

Aku ambil tempat duduk betul-betul sebelah mereka bertemu. Aku panggil mamak. Order roti canai. Nama je roti canai, tapi seringgit sekeping. Tak tahu la pulak kalau dia ada tabur serbuk berlian dalam roti canai tu. Aku rasa kalau mamak tu bukak kedai cawangan kampung aku, dah lama masuk TV3. Harga tak masuk akal, sambil Karam Singh Walia berpantun di depan puluhan penduduk dengan sepanduk "Harga tak masuk akal", "Bubarkan mamak" dan "Kami mahu subsidi roti canai". Lebih kurang begitulah aku maksudkan harga roti canai kat sini.

Aku dengar la perbualan makcik budak tu dengan budak ni tadi. Time tu roti canai dah sampai. Cepat pulak servis mamak ni. Seminit dah siap masak. Aku check, roti canai sejuk. Celaka. Kuah kari je panas.

Makcik : Aboy, darjah berapa sekarang?

Budak : Darjah 1, aunty.

Makcik : Papa Aboy mana?

Budak : Tak tahu la. Mama cakap papa pergi outstation.(cakap sambil minum air bandung)

Makcik : Owh. Aboy sekolah dapat nombor berapa?

Budak : Dapat nombor 5.

Makcik : Owh, bagusla. Aboy dah besar nak jadi ape?

Budak : Aboy nak jadi Tiger Woods.

Time ni, kuah kari tadi tiba-tiba masuk kat rongga hidung. Celaka. Makcik tu perasan aku tersedak. Tapi aku cover muka merah aku. Rugi betul aku tak ambil insurans hidung hari tu.

2 comments:

Anonymous said...

tiger woods huh??

agak berfikiran jauh...

en.sani said...

no komen. kalau anak aku, dah kena cepuk mulut dia tu.