Monday, January 24, 2011

Cicak

Semalam petang, aku duduk dalam bilik, ternampak sekor cicak ni tengah sarat mengandung, dok jalan-jalan atas siling rumah aku. Mungkin sedang merayau-rayau mencari jeruk kedondong agaknya nak buat potong rasa loya tekak.

Hari ini, bangun pagi tadi, aku nampak lagi cicak tu. Aku kenal cicak betina tu berdasarkan ekornya yang ada tanda hitam sikit. Tapi kali ni perut dah kempis. Baru lepas bersalin la tu. Kunyit kat dahi pun ada lagi. Dalam pantang.

Tup-tup, kat celah frame gambar, ada sekor lagi cicak. Cicak betina ni pergi dekat sana, dan mereka pun... okay, mengawan.

Cilake, tak habis pantang lagi dah pergi menyundal dengan jantan lain. Ini semua pengaruh drama la ni. Lembaga penapisan drama, tolong kerja keras sikit. Pastikan perlaksanaan secara glokal dan tidak memilih bulu.

Okay, sebenarnya aku nak bagitau, masa aku kecik-kecik dulu, aku panggil cicak ni, 'cikak'. Tekak sempit lagi. Tu je.

4 comments:

Ali ridha said...

dah nak jadi kisah cicakman la pula.

# # Jiwa kacau bilau !# #

# # jika-aku-miliki-kamu !# #

-en.sani- said...

ewah...

Jo Qusary said...

haha... rupanya ko sama baya adik aku, dua2 sama pelat sebut nama binatang masa kecik... sorg kata 'cikak' sorang kata 'monget'... nasib baik la dua2 tak jadi cicakman dgn king kong.

-en.sani- said...

kehkehkeh...aku ngn cicakman memang tak jauh beza...tinggal lagi aku makan nasik lebih sikit...