Thursday, January 6, 2011

Ideas for life

Aku dapat emel dari seorang pembaca blog melalui entry aku yang ini, yang bertanyakan apakah rahsianya untuk menulis blog yang baik, dan menjadi penulis blog yang solid dan metalik? Lebih kurang begitu la soalan beliau aku ubah untuk kesesuaian pembaca.

Okay, aku sebenarnya tak layak untuk jawab soalan ini. Ini lebih kepada soalan subjektif untuk dijawab penulis-penulis blog tersohor seperti Hanis Zalikha, Azwan Ali, Che' Det, makwe gol keeper dan Rahmat Mega. Okay, yang Rahmat Mega tu aku tipu.

Bagi aku, penulis yang baik perlulah menulis berdasarkan pengalaman sendiri, menulis dengan ayat yang pintar dan catchy, dan yang paling penting, banyakkan menipu untuk create cerita yang menarik. Menipu ini perlu. Kau orang ingat cerita box-office Titanic tu selain dari kapal tenggelam, akan menarik ke tanpa kisah percintaan dua darjat? Filem The Social Network tu kau ingat Mark Zuckerberg tu, itu macam punya cool ke tanpa kisah beromen dengan makwe lepas tu pergi mana-mana pakai seluar tidur? Lagi satu, filem Braveheart tu, kau ingat William Wallace tu hensem sangat ke sampai Mel Gibson jadi hero? Ha? Sekarang kau orang jawab.

Tak salah jika mencedok idea dari blogger-blogger lain asalkan masih mengekalkan cerita asal kamu supaya jadi menarik. Mencedok idea perlu untuk permulaan. Tapi jangan meniru sampai jadi darah daging. Meniru ni kerja budak sekolah. Pendek kata, tulislah kerana minat. Dan bukan sebagai platform untuk popular. Ecewah.

Tulis apa yang kau rasakan simple tapi catchy, dan kembangkan idea dengan skill menipu. Aku ni kau orang jangan nak follow sangat. Aku ni dengan menipu dah macam adik beradik.




P/s : Aku pun meniru jugak. Kah kah kah!

6 comments:

Jo Qusary said...

aku nak menipu dgn mengatakan aku tak pandai menipu.

-en.sani- said...

ok...aku tau kau jujur...:)

nety said...

aku ajar anak aku klu menipu tu bedose!!!tp klu aku menipu jgak xpe ke?

-en.sani- said...

itu anak2 wajib ajar jgn menipu...mak bapak takpe...tipu tu kena selalu...kehkehkeh...

contoh: baik berenti nangis nak oi, kejap lagi jembalang datang isap darah...

see...seee...

nuwuwuda said...

senang cerita,ayat biar gempak. but,in real life, takde pape pun. pusing je lebih.

-en.sani- said...

ha...itu betul...10 markah utk nuwuwuda,,,