Saturday, March 19, 2011

Matematik dan Islam

Tadi aku penat sangat. Penat ni jika boleh dihitung dengan jari sekalipun, adalah penat yang amat payah dihitung. Malah, jika dikira menggunakan akal fikiran sekalipun untuk menghitung penat tadi, dikhuatiri akal tersebut akan hilang.

Jadi, dari segi perhitungan kalkulator mengambil kira hukum penaakulan mantik, penat aku adalah 'Penat Wali-Wali'. Di mana, adik Adi Putra pun akan menitis air mata jika menyelesaikannya.

Amacam, penat tak aku?

Jadi, bila dah penat, darah pun cepat naik. Bila dah cepat naik darah, aku akan mudah memarahi alam sekeliling. Apa salah alam sekeliling? Tak bolehkah aku bersabar sikit? Bukankah sabar itu separuh daripada iman? Iman adalah mutiara. Iman tak dapat diwarisi dari seorang ayah yang bertaqwa.

No comments: