Friday, October 9, 2009

Mimpi-mimpimu....

Mereka berkata tentang aku muncul dalam mimpi-mimpi mereka.
Mereka berkata tentang kehadiran aku dalam tidur mereka.
Bukan hanya seorang. Tiga empat orang juga berkata benda yang sama.
Mereka menyoal tentang adakah aku melalui perkara yang sama ; mimpi dirinya?
Aku menggeleng. Tidak pernah ku rasa.
Dalam masa terdekat ini, jarang sekali aku mimpi.

Mereka tidak puas hati.
Menyoal aku, adakah aku tidak mengingati mereka?
Aku tersenyum tawar.
Mudah sungguh mereka menjatuhkan hukum.

Aku berkata dalam hati,
Aku bukan mesin mimpi.
Tak tahu bagaimana mahu mendapatkan mimpi yang aku mahu.
Adakah jika aku tak mimpi kalian, layak dikatakan aku tidak mengingati kalian?
Sungguh tak adil. Aku bukan berkawan dengan malaikat mimpi.

Aku terus tersenyum.
Biarlah.
Siapa kata aku tak mengingati mereka?
Memang mereka masih tidak kenal aku lagi.


*Dipetik dari otak aku sendiri.

No comments: