Thursday, October 15, 2009

Senyum boneka. Masih mencari cahaya dalam kegelapan.

Aku bukan apa. Beberapa minggu ni aku berada dalam situasi bosan dan tertekan. Aku tiada kawan berbual. Aku tiada teman senda gurau. Aku tiada penunggu cerita-cerita emosiku. Pendek kata, aku tiada sesiapa yang paling rapat denganku. Kawan? Seperti biasa. Mungkin mereka sudah bosan denganku. Mungkin mereka sudah ada teman lain. Mungkin juga mereka sibuk. Itu aku tak berani buat telahan sendiri. Pandailah aku jaga diri. Mungkin jika mereka susah nanti, mereka akan cari aku, siapa tahu? Aku tak kisah. Cuma, bila aku bosan, aku memang betul-betul maksudkannya. Aku cuma minta dihargai. Aku bukan meminta-minta. Cukuplah aku memberi reaksi ini. Walaupun ia tidak adil, biarlah. Aku tak kisah berseorangan.

Terima kasih Kak Zai, selalu ajak aku keluar makan dan berbual-bual. Hari-hari dia tanya aku tiada teman istimewa ke? Hari-hari dia tanya bila nak ada teman? Hari-hari dia rekomen aku perempuan-perempuan yang merupakan kenalannya. Dari pangkat Pengarah hingga cikgu taska. Aku cuma balas dengan senyuman. Aku bukan tolak tuah. Cuma, aku masih dalam suasana berkabung. Aku masih lagi mencari cahaya dalam laluan gelap dan berliku. Masih di fikiran aku, ciri-ciri wanita bagaimana kah yang sesuai denganku?

Aku lebih suka mengambil jalan berhati-hati. Aku mahu sendirian tanpa teman istimewa. Tapi, kadang-kadang, aku tertekan. Aku tiada teman untuk meluahkan. Aku tiada teman untuk memujuk. Tiada kawan yang boleh menjadi serapat kekasih. Itulah kenyataannya. Walaupun aku tahu kau tidak setuju, tapi, memang itulah kenyataannya.

Buat masa ini, aku mahu tersenyum sahaja. Senyum boneka. Sembunyikan semua itu. Biar semua tidak tahu apa terjadi kepadaku. Aku perlu terus senyum untuk melupakan semua. Senyum sahaja jadi penemanku. Biarlah aku sendiri. Aku tiada hak. Bye.

No comments: