Monday, October 26, 2009

Penawar rindu dalam bahasa sanskrit. Bulu roma pun pasti menunjukkan belangnya.

Aku tengah duduk-duduk di depan ofis pada malam Jumaat lepas. Penat barangkali mengurat awek Iran. Tiba-tiba, aku dengar bunyi sayup-sayup. Sangat halus bunyi itu. Aku pandang kiri kanan. Hanya kawan sekerja duduk di hujung kerusi panjang yang sama dengan aku. Baca surat khabar. Makin lama makin menyeramkan bunyi itu. Bulu roma aku pantas naik (walaupun bulu roma aku kecik kenit). Aku seram-seram-seram dan seram (ulangan perkataan untuk mengekspresikan memang betul-betul seram).

Aku mengengsot sikit ke arah kawan yang sedang baca surat khabar. Kusyuk sungguh baca bab Pakar Sakit Puan. Aku dah mula curiga dengan status jantina beliau. Kawan perasan aku lain macam. Aku senyum tawar. Takut la katakan. Makin aku rapat ke kawan, makin jelas bunyi itu. Bunyi itu kalau dieja berbunyi, "Eeekk...Eeekk...~"

Bila berlaga saja punggung kami, kawan aku terkejut. "Apa hal kau ni?", dia bertanya.

Aku cakap, "Tak dengar ke bunyi tu?" Aku ulang bunyi itu dengan mulutku.

Yang aku pelik, sekarang bunyi tu sudah tiada. Ahh...benda tu saja mahu sakat aku barangkali.

Kawan pun berkata. " Apa la kau ni. Tu bunyi aku menyanyi tadi!!"

"Lagu Penawar Rindu."

Ahh... Sial betul beliau. Menyanyi pun macam bunyi iblis.

Aku terus senyum simpul. Sambil cover malu.

2 comments:

Aku tak mahu dikenali said...

Kau ni buat suspens aku je la.ingt cite hantu td..cubalah serius sket.hahaha..

-en.sani- said...

sukati aku la nak tulis ape... nak ikut tekak kau je watpe?? hahahaha~