Friday, October 8, 2010

"Pari-pari gigi, jangan ambil gigiku, kerna kelak susah mahu mengunyah kentaki..."

Esok aku mahu pergi klinik. Ini tak boleh jadi. Gigi aku makin menaik pulak dia punya sakit.

Semalam, aku pergi check kat cermin area yang sakit tu, rupa-rupanya ada gigi geraham baru nak tumbuh. Maksud aku dia dah tumbuh lama, cuma pertumbuhan belum penuh. Kira pramatang lagi lah orang cakap. Dan gusi geraham tersebut telah bengkak. Itulah akibat jarang minum susu. Susu mahal okay! Nak-nak susu Anmum.

Ramai tak tahu punca sebenar gusi geraham tu sakit. Okay. Aku cerita jangan gelak, plis.

5 hari lepas, pagi-pagi sarapan nasik lemak. Ada nasik lemak, ada telur goreng, ada sambal kerang, ada timun, ada kacang dan ada ikan bilis.

Oh, lupa. Kopi-O suam secawan bagi memulakan hari yang ceria penuh warna-warni. Macam gampang.

Okay. Cuba kau orang bayangkan, dalam suapan pertama ada 2 ekor ikan bilis. Ikan bilis murah yang kalau digam tiap satunya sehingga menjadi sebesar penumbuk, jika dibaling ke dinding, maka retaklah dinding tersebut.

Ikan bilis tersebut telah membuat onar dalam suapan kedua di mana kesilapan kunyahan aku mengakibatkan ikan bilis tersebut terkucil di gusi gigi geraham aku. Dan, ianya sakit sekali. Oh, bukan. Sakit dua kali. Bermakna betul-betul sakit.

Maka, bengkaklah gusi geraham baru nak tumbuh aku. Tidak boleh sangat nak kacipkan gigi rapat-rapat kerana gusi yang bengkak akan berlaga dengan gigi geraham bawah. Paham tak? Tak paham jangan google. Nanti merepek-merepek plak dia keluar.


Kesimpulannya, gusi geraham aku sakit kerana tergigit ikan bilis keras.


Bila aku cakap jangan gelak, tolong jangan gelak. Sebab, bila sakit gigi ni, rasa dia memang sakit ya amat. Dan senyum pun tidak seghairah dulu.

Celaka. Kenapa ayat aku macam pengulas bolasepak?

2 comments:

Pije. said...

aku ponteng kerja bila gigi geraham aku nak tumbuh.
mood hangat semacam bila sakit gigi.
bak kata bos aku.
hari ni i minum sup naga!
jadi jangan carik pasal.

haaaa

-en.sani- said...

haha....sup naga? binatang prasejarah tu knapa leh jadi masuk dalam perumpamaan?