Thursday, October 28, 2010

Melayu berdaya saing

Semalam ialah hari cuti aku. Malam sebelumnya, aku ke rumah Rizal. Dan aku tidur di rumahnya tanpa sebarang persiapan tidur. Hanya pakai seluar jeans dan t-shirt lengan panjang.

Pagi semalam, aku tersedar dari tidur. Dia punya nyenyak, sampai tak sedar dah pukul 10 pagi. Orang rumah Rizal dah pergi kerja.

" Beb, jom pegi The Mines..." kata aku.

" Jom. Singgah klinik. Aku nak ambik MC..." jawab Rizal.


Aku geleng kepala dan senyum sinis.


Dalam kereta,


" Kau dah mandi ke belum ni? " tanya Rizal.

" Kehkehkeh... Belum. Malas la. Tak bawak berus gigi. Basuh muka je..." kata aku sambil cari topi di tempat duduk belakang bagi sembunyi rambut cacamarba.

" Owh. Aku pun tak mandi jugak. Kahkahkah! " jawab Rizal yakin.


Muka aku samada mandi atau tak, adalah dua perkara yang sukar untuk dibandingkan. Itu namanya muka kontemporari.

" Perangai macam Bangladesh! " kata aku sengih.



Kami membuktikan bahawa bangsa Melayu juga berdaya saing dengan bangsa-bangsa yang lain seperti Myanmar, Bangla, Vietnam, Kemboja, dan segelintir Thailand.

8 comments:

keril.samad said...

semalam, i kol yu, yu tak ansuwer. yu kata. eh salah, smalam wa jumpa awek vietkong makan kucing kat daod. wa rasa tu first time dorang makan ayam. gila kembang tekak.

-en.sani- said...

mana lu tau dia mkn kucing?lu tau ke tulang kucing tu dia punya keratan rentas camne?

tengku_fir21 said...

hahaha...ko beli listren kumur tak..???

-en.sani- said...

tak...tu sume bidaah tu...

keril.samad said...

tau la. kat dada dia tulis; cat is my peberets lingerie. KAHKAHKAH!

-en.sani- said...

kahkahkah!!!

hani said...

due2 pon same pangai..!haha

-en.sani- said...

sape dua2 hani?cakap..cakap...