Tuesday, November 9, 2010

Aku dan kenangan - (2)

Pengalaman aku masa zaman-zaman sekolah. Pernah?

1) Pernah sembelih ayam, burung dan arnab. Ini serius. Bukan main-main. Atok aku ajar sejak dari kecik. What? Tak makan arnab? Kau memang malang. Kalah daging biawak dia punya rasa.

2) Pernah ubahsuai warna basikal lebih dari 3 warna sehari. Ini memang kerja gila. Tapi aku boleh buat. Macam mana tak senang nak tukar, orang lain pakai spray, aku pakai cat pagar sapu dengan span basuh pinggan je. Amacam? True tak true?

3) Pernah kena kejar dengan bapak beruk masa musim durian dekat kebun. Bapak beruk kalau kau orang nak tau, kalau dia berdiri memang lagi tinggi dari budak darjah 6. Nasib baik beruk takut dekat Faizal Hussien. Jadi, masa beruk tu kejar aku, aku buat muka Faizal Hussien.

4) Pernah kena kejar lembu. Kena kejar lembu memang bukan calang-calang dia punya pengalaman. Silap step, memang kau tergelincir terpijak 'bobby trap'.

5) Pernah disengat tebuan, penyengat, lebah, kumbang dan langsuir. Okay. Yang langsuir tu tipu. Kena sengat mesti area-area muka. Lepas tu nak pergi sekolah, apa cerita jantina lelaki tapi muka macam Adibah Noor?

6) Pernah bela tupai. Pernah bela anak musang pandan masa sekolah. Anak tupai jumpa dalam lubang pembetung kat kebun. Anak musang pandan tu tak silap aku jumpa dalam peti surat. Desperate sangat mak musang pandang tu sampai kena bertelur dekat peti surat. Erm...Musang pandang bertelur ke beranak? Aku tak tau.

7) Pernah kena ludah pontianak. Aku tak tau betul ke tak. Tapi wan aku cakap kena ludah pontianak. "Sapo suruh kau merayau sonjo-sonjo, kan dah kono ludah pontianak!" Aku terpikir dalam hati, banyak pulak masa pontianak tu nak meludah dekat aku. Ludah pontianak ni macam kau kena gatal seluruh badan(macam kena ulat bulu).

8) Pernah menggigil satu badan berlari sebab kena kejar ular kapak. Ini memang betul-betul true. Tapi nasib baik ular kapak tu lari tak laju. Mungkin sebab ular tiada kaki.

9) Pernah membunuh tikus dengan memasukkan tikus ke dalam guni, lepas tu aku hempaskan tikus tu ke jalan raya. Kerja ni aku buat masa darjah 6 tak silap. Masa darjah 6, walaupun muka aku tak ganas, rambut belah tepi, tapi hati serupa harimau kumbang.

10) Pernah ponteng puasa masa sekolah rendah dengan minum air sungai dan makan tombong kelapa. Lepas tu bila nak berbuka puasa, muka kena buat-buat paling letih antara letih yang pernah aku lalui.


Banyak lagi sebenarnya. Tapi ni saja yang aku ingat. Aku pernah, kau pernah? Sila buat macam aku tag kau orang ramai-ramai.

6 comments:

Faridzul said...

haha.den ponah buek nombor 2,4,5,7.selambe.

-en.sani- said...

den syak maso kocik muko kau takdo la ganeh bona...takat nak marah ayam, ayam pun golak kek kau...kehkehkeh...

inaaa. said...

ludah pontianak??

ouh kalau dapat ludah si badang mungkin kamu lebih katang dr sekarang.
T_T

-en.sani- said...

tak tau ke? tp lagi sedap la kena ludah pontianak dari kena ludah anita sarawak...

miSs sYeiDa said...

no 9..ngerinya..roh tikus 2 x menghantui kau ke sani??

-en.sani- said...

tak...pernah gak hampir2 jd tikusman...