Wednesday, January 27, 2010

Murai sayang

Petang semalam sungguh panas. Tak pernah-pernah aku pergi ofis sapu losyen dekat tangan, semalam la aku mula buat. Losyen Syurah. Diulangi, losyen SYURAH! Wan aku bagi. Sebab dia risau kulit aku jadi macam kulit ikan cencaru. Wan aku memang sayang aku sangat. Jadi, bukan niat aku nak buat korang jeles.

***

Semalam, masa sedang jalan lepas balik makan, aku terpandang seekor burung murai dekat tengah jalan raya. Aku cuba hampirinya, tak lari. Owh, dia cedera rupanya. Kepak sudah patah. Kena langgar kereta. Aku jadi simpati. Aku alihkan burung murai tu ke seberang jalan, berdekatan pokok rambutan. Menggigil murai tu tahan sakit. Aku tak boleh buat apa. Kalau MMU ni sebelah menyebelah je dengan Kolej Jururawat Cyberjaya, memang aku bergegas ke sana. Awek jururawat sana memang cun. (Owh, teringat dekat Hidayah...*daydreaming*)

" Hey baby~ duduk sini dulu, rehat okay. Dah baik nanti kau terbang la," kata aku kepada murai itu.

Creet... dia balas dengan sesudu teh taik burung candu kena dekat tangan aku. Bau kari kedai mamak pun tak hilang lagi dekat tangan aku.

Aku terus merajuk.

Itu sebab aku jarang buat baik dengan orang. Ya. Aku jahat. Sekarang percaya? (Hari ini hari gaji aku, so, kena buat-buat kerek!)

No comments: