Friday, October 29, 2010

Nasik lemak sekolah saya



Semalam, Keril ada sebut pasal beliau buat lawatan kerja ke kantin sekolah rendah dalam fesbuk. Memang betul. Cuba kau orang yang dah tua ni, sesekali masuk ke sekolah rendah lama kau orang, pergi kantin, dan nikmati suasana seperti kau orang masa kecik. Spirit yang lama-lama tu mesti menaik punya.

Okay. Aku ingat balik masa aku sekolah rendah. Sekolah Kebangsaan Tampin. Ketika loceng berbunyi menandakan waktu rehat, maka riuhlah kanak-kanak berlari ke kantin untuk mengejar 'Q' membeli makanan dan minuman dan tak kurang juga nak cop tempat best.

Tempat paling favourite budak-budak lelaki baya aku dulu adalah di luar kantin iaitu di tepi longkang. Giler cool. Macam budak-budak motor lepak tepi longkang. Tempat ni kecil sahaja. Kerap juga budak-budak berkelahi sebab dah cop tempat tu. Siapa cepat dia dapat. Jadi, ia adalah dewa segala tempat makan. Bodoh betul. Kalau anak aku tu, memang dah makan tali pinggang kulit.

Satu yang menarik di kantin sekolah rendah ini adalah, harga makanan. Okay. Imbas kembali. Masa aku darjah 1 hingga 3, wan bagi duit belanja hanya 35 sen. Serius. Zaman itu, 5 sen itu dikira matawang. Tak seperti sekarang. 35 sen boleh makan sampai kenyang. Tak percaya?



Aneka kuih muih berharga 10 sen sehelai.

Air gelas besar 10 sen.

Air gelas kecik 5 sen.

Nasik lemak/mi goreng/bihun goreng berharga 20 sen sepinggan.


See? See? Murah kan?

Dan paling best, sepinggan nasik lemak 20 sen? Wau!

Kalaulah Nora Danish tahu ada nasik lemak lagi murah, pasti dia berkecil hati. Aku harap, jangan sesiapa pembaca kat sini gatal-gatal tangan nak bagi link blog aku ke Nora Danish. Tolonglah.

Hati gajah sama dilapah, hati Nora Danish, siapa yang tahu?



Masa ni hobi aku adalah mengumpul setem dan menangkap labah-labah air. Cita-cita drebar bas. Makanan kegemaran, Rahsia.

4 comments:

Anonymous said...

muka sani sgt suci ktika kecil..=)
hehe..

en.sani said...

nak sedapkan ati...dah besar apa macam?

nurawanees said...

hehe...comel la pix dak comey tue...=)

en.sani said...

eh..eh...yg budak besar dia tak comey ke?