Sunday, November 28, 2010

Rancangan kanak-kanak saya

Berikut adalah rancangan kanak-kanak yang pernah meninggalkan kesan degil dalam jiwa aku sebelum bergelar pekerja sepenuh masa.


Sesame Street. Memang lagenda. Walaupun rancangan bodoh yang banyak bercakap belajar A B C tiap minggu sambil menyanyi, aku tetap ada watak pujaan sampai sekarang. Watak pujaan aku ialah raksasa biskut dan raksasa sampah. Malah, aku turut mempunyai baju tee yang mengabadikan muka raksasa sampah yang aku beli kat Bossini Dataran Pahlawan Megamall.


Masa zaman sekolah rendah dulu, aku gemar menonton rancangan Di mana Joe Jambul. Kerana Joe Jambul ini sungguh misteri. Joe Jambul ni bukan orang yang baik tetapi adalah tidak salah menjadikan beliau sebagai idola lebih-lebih lagi jambulnya yang sangat luar biasa. Dan Kak Zizie yang jadi pengacara tu memang boleh dikatakan idaman kanak-kanak. Dia cun. Tapi, Lisa Surihani lagi cun.


Oggy And the Cockroaches. Aku sangat suka rancangan ni. Kerana tahap lawak cerita itu melebihi satu tangga berbanding kartun lain yang tidak membina minda yang cerdas. Jadi, tak hairanlah aku masih layan rancangan itu selepas tamat SPM. Asal hari Sabtu Ahad je, bangun pagi semata-mata nak tengok kartun itu. Ini bertentangan dengan prinsip remaja lain yang gemar bangun tengahari time cuti. Mengisahkan seekor kucing yang seringkali diganggu 3 ekor lipas yang kebal. Malah, mereka mempunyai kebolehan bernafas di luar atmosfera bumi dengan baik.


Pingu. Pingu memang hot. Rancangan kartun bisu menggunakan tanah liat. Rancangan dunia penguin anak beranak di mana bapaknya bekerja sebagai penghantar surat. Pingu mempunyai seorang adik yang baru menetas yang boleh dikatakan sama tahap degil adik beradik. Sangat berkesan di jiwa aku. Adik Pingu tu kalau aku dapat, memang aku lempang sampai berdebu mulut dia. Nakal ya amat. Tak padan kecik. Lagi satu, rumah igloo dia dari luar kecik kenit je, bila dah masuk, macam hotel dia punya luas.

Spongebob Seluar Petak. Si bodoh span yang berkawan dengan tapak sulaiman yang bernama Patrick, bekerja sebagai pembuat burger dengan ketam tamak bernama Mr Crab. Lain-lain watak sampingan seperti Plankton bermata satu yang mempunyai hati yang busuk, kawan perempuan seekor tupai(bermuka kucing) dengan bantuan pernafasan dan beberapa watak sampingan seperti bunga yang boleh menyalak, tin susu, ikan buntal dan kayu hoki.


Bob the Builder. Aku layan sebab banyak masa lapang lepas SPM dulu. Rancangan yang menggalakkan kanak-kanak menjadi arkitek dan bercakap dengan lori tanah.


Lain-lain rancangan kanak-kanak banyak cakap seperti Ben10, Batman Animated, Wise Mice, Barney and Friens, Captain America dan macam-macam lagi, aku jarang sangat layan. Tak menarik.


Kau orang macam mana? Takkan tengok Hiburan Minggu Ini je kot?

6 comments:

Anonymous said...

hey.. Mr.crab tu bkn tamak la.. Dia kedekut n gile dwet ajee. Ag satu, kwn spoongebob tu bkn kucing laa.. Dia tupaiiiii.. Teruk la sani nihhh. Ogy n kokkroch tu pulak, bkn sekor je kucin die. Ada dua laaa.. Uhh!.. :/ ... O

en.sani said...

tauuuuuu....hahaha...saja tgk korang tu alert tak... hahahahaha....

bagus2...

zati said...

hahaha... ada plak rajin penetul kesilapan..heh..heh..

aQ suka layan totally spy..hehehe...

en.sani said...

totally spy kartun dia tak cantik...

nuwuwuda said...

mata spongebob kalau teruja comel sangat...bling2!

en.sani said...

tak pun...mata arnab lg cumel...