Tuesday, February 23, 2010

Aku kalau bikin drama melayu memang tahap-tahap Khabir Bhatia. Kau orang jangan pandang serong

Aku cukup tension kalau drama melayu yang dia punya pengarah hilang akal. Hilang pedoman. Jenis buat drama nak makan royalti dengan syarikat tv saja. Tak kira perasaan orang lain. Beberapa kali juga aku tengok tv, benda sama terjadi yang aku kira sangat menjengkelkan.

Sedutan dari drama :

Ada 2 orang sahabat yang gila pancing, sedang memancing di tasik yang dikatakan banyak ikan. Muka si pemancing macam biasa, hero lah katakan. Mekap memang taknak kalah. Entah bapuk mana yang mekap. Habis saja memancing(selalunya memang tak tunjuk aksi mereka naikkan ikan), mereka terus angkat ikan dalam jaring. Itu dia. Ikan kerisi dengan ikan kembung. Apa cerita ikan kerisi dengan ikan kembung kau dapat memancing dalam tasik air tawar? Kakak-kakak yang pagi-pagi tunggu lori ikan sambil borak pasal Norman Hakim lepas tu jenis nak ambil tahu laki orang balik pukul berapa, kalau laki orang tu balik lewat siap bawa cerita laki tu main kayu tiga, boleh la kau orang tipu.

Aspek ketelitian dalam drama melayu memang di tahap yang amat rendah. Pengarah hanya tangkap muat tanpa mengkaji secara mendalam aspek-aspek yang dianggap kecil dalam drama. Bagi aku, setiap prop yang diketengahkan dalam filem adalah 'pelakon utama'. Peh. Macam brader-brader Melodi aku punya cakap.

***

Pagi ini, aku tak boleh tidur. Panas sangat. Takkan aku nak tidur tanpa seurat benang. Tak manis pula dipandang malaikat. Bangun awal pagi. Tak reti mahu buat apa. Buka tv, MHI. Itu dia. Jaafar Onn duet dengan Rohana Jalil nyanyi lagu entah apa. Baru saja aku sebut Jaafar Onn dalam entry aku yang sebelum ni. Dia memang panjang umur.

Tukar rancangan lain. Tak ada pula rancangan berunsur agama-agama. Apa cerita ni Dato' Sri Ahmad Farid Ridzuan?

***

Oh. Aku baru lepas kena sound dengan awek sorang ni. Yang aku pandai-pandai SMS dia pagi-pagi buta kenapa. Kan dah kena sound. Aku cuma mahu cakap, minggu depan aku mahu turun 1 Utama. Aku tahu si dia lama tak baca blog aku. Si dia sibuk tahap gaban dekat UiTM sana. Ah. 'Si dia-si dia' kepala otak lu. Ingat ini majalah Remaja?

4 comments:

Anonymous said...

"kepala otak lu..ingat ni majalah remaja?"

macam lahanat!!hahahah!!

-en.sani- said...

jgn carut...nnti kena bakar...

hani said...

aah..btol2~

hani said...

aah..btol2~