Thursday, February 4, 2010

Parsi

Pernah satu hari, aku masuk dalam dewan yang dipenuhi orang berbangsa Iran. Macam-macam fesyen aku boleh tengok. Seksi, seksis, seksa, ketat, terlebih longgar, kilat, yang pakai coli dekat luar, yang lilit skaf dekat leher macam Roberto Mancini, yang rambut kuning, rambut macam Tomok, dan suka selak dada bila jumpa kawan. Sekurang-kurangnya, 5 jantina aku kenalpasti. Lelaki, perempuan, lelaki suka lelaki, perempuan suka perempuan dan yang jenis suka dengan peralatan.

Aku cukup confius dengan mereka-mereka ni. Aku juga tak tahu bagaimana cuaca di negara mereka. Panaskah, sejukkah, musim bungakah, luruh sepanjang tahunkah. Kadang-kadang, aku pelik juga dengan bahasa mereka. Tulisan jawi. Tapi tak pandai baca al-Quran. Sekarang, baru aku tahu, itu bahasa Parsi.

Pernah juga beberapa kali aku menegur beberapa awek Iran yang kalau aku tengok boleh berdarah hidung. Dia punya kulit macam patung lilin pun ada dia punya perfect. Mereka juga ada beberapa sifat yang kalau orang kampung aku layan memang diorang ingat orang Iran ni makhluk dari planet lain. Mereka memang kurang sifat mesra dan memang dah ditulis dalam catatan azali mereka bersifat degil ya amat. <---bila baca ini aku ketip gigi tanda geram.

Tiba-tiba, En. Rahim tegur aku. "Sani, tadi aku dengar kau nak kena langgar dengan Iran naik kereta, betul ke?"

Yaaa.... Ini lah yang aku cuba nak ketengahkan. AKU NAK KENA LANGGAR DENGAN BUDAK IRAN BUAT KALI KE BERAPA PULUH ENTAH SEJAK AKU DUDUK CYBERJAYA!!!!

Mak, doakanlah anakmu ini selamat menempuhi daerah yang penuh pancaroba dan liku-liku kehidupan ibarat cerita Gerak Khas ni. Tiap hari bagaikan keluar rumah untuk pergi berperang di Somalia tanpa menggunakan baju kalis peluru.

No comments: