Sunday, May 9, 2010

Entry Hari Ibu

Pagi tadi, aku hantar SMS ke mak aku. Okay, sebenarnya tengahari. Sebab pagi aku tidur lagi.

" Selamat hari ibu, mama! "


Selang 5 minit, mak aku balas.


" Sejak bila pulak kau panggil mak 'Mama'? Terima kasih. Mak sayang along. "


***


Okay, bagi aku, mak aku adalah mak paling tabah di dunia. Meneruskan hidup tanpa suami sejak hampir 20 tahun lalu. Ye, hampir 20 tahun jadi ibu tunggal tanpa pengganti. Mak besarkan kami adik beradik dengan penuh kesederhanaan sampai aku berjaya menjadi gemuk macam ayam FAMA ni.

Tanpa bantuan nafkah dari ayah yang tak bertanggungjawab sejak dari aku kecil, mak buat apa sahaja untuk kami membesar. Terima kasih kepada wan dan atuk yang membantu membesarkan kami. Bagi aku, wan adalah mak nombor 2 aku. Aku membesar dengan masakan wan, dengan garang wan dalam suasana sederhana. Sampai sekarang, wan tahu apa yang aku suka dan apa yang aku tak suka. Dulu, bila aku tumbuk orang, wan tak percaya. Sebab, dari kecil aku tak pernah bergaduh yang berat-berat. Wan cakap, " Tak pernah-pernah dio gaduh, den tau la, sobab den yang bosarkan dio..." Ye, aku baik punya orang. Lebih sukakan diplomasi daripada kekerasan.

Mak pulak, sampai sekarang aku ingat masa aku darjah 1, dia pernah luruskan penyangkut baju yang besi tu, lepas tu dia pukul belakang aku sampai terbit darah dekat tengah belakang sebab aku degil taknak pergi sekolah. Sekali kena dah serik. Terus pada darjah 2, aku dapat anugerah sebab kedatangan penuh. Walaupun dapat hadiah cuma tuala good morning, tapi, aku rasa, itulah hadiah paling bermakna aku masa tu. Aku tahu, mak dulu tertekan. Tapi, masa kecil aku tak mengerti lagi.

Mak, terima kasih kerana tetap boleh suapkan aku makan walaupun aku dah berumur 24 tahun. Mak aku je boleh buat. Mak korang tak boleh. Cool tak mak aku?

Ni apahal pulak mata aku dah berkaca ni. Ciss. Macam Wan Maimunah betul la perangai. Sikit-sikit nak emosi.




Kepada mak, Rosminah Bt Hj Baba, Selamat Hari Ibu. Orang sayang mak!




Wan aku memang gagah. Itu baru ikan, belum tengok dia angkat Proton Persona lagi tu. Kepada wan, Hjh Zaharah Bt Long, Selamat Hari Ibu jugak. Orang sayang wan!



Tak lupa juga kepada semua ibu-ibu di luar sana. Ibu bapa, ibu tunggal, ibu pejabat, ibu sawat, ibu jari dan ibu-ibu bapak-bapak siapa yang punya anak bilang aku, aku yang sedang malu sama teman-temanku...


SELAMAT HARI IBU~

12 comments:

hani said...

hehe..sweet mama ngn along!!

-en.sani- said...

weh...hani apahal nak sibuk2 panggil mama lak ni? hahaha...

Anonymous said...

Ado apo2 kho kau ngan hani ni sani ooooiiiii...lain macam nampak

-en.sani- said...

ni nak jeles2 ni apahal? hani tu ....err....er...adik angkat den! hahahaha....

Anonymous said...

hahahahahahaa...leh cayo ko???

-en.sani- said...

alah...tak pecayo ko? den upah karpal singh kang kasi pecayo kek mahkamah...nak?

hani said...

wahaha..alaa mama manje la sket an..haha..mne de pape la der..kite kmpong samo yo ..haha xya jeles2 ye..hoho

hani said...

wahaha..alaa mama manje la sket an..haha..mne de pape la der..kite kmpong samo yo ..haha xya jeles2 ye..hoho

-en.sani- said...

haha...yaya...hani jgn layan je tu...sume2 tu nak menjatuhkan org je tu...

karibu said...

waaa...aku terlepas byk eh? siot ko...badan ko mmg cam ayam fama ke?hahahahaha!!!

-en.sani- said...

abis...cukup la tu...takkan aku nk ckp badan aku mcm ikan emas?

D'Liyah Rizal said...

senasib r ko dgn aku...x dpt kasih syg dr seorg yg bergelar "AYAH"...so, hargai la mereka2 yg tlh membesarkan kita..terutamanya mak kita...