Monday, September 6, 2010

Ke pasar ramadan terakhir

Hujung-hujung bulan puasa ni, rasanya lebih molek jika aku ke pasar ramadan dapatkan feel puasa last-last minit. Jadinya, petang tadi aku ke pasar ramadan Dengkil dalam hujan rintik-rintik bersama Rizal selaku tukang pandang slek brader-brader yang bersikap keji dengan menjadikan laluan pasar ramadan yang sesak dengan cara drive-thru naik motor. Ini kalau ekzos terkena kaki aku, memang aku amuk.

Tak banyak yang aku beli. Dan buat pertama kalinya ramadan tahun ini aku beli kuih muih yang tampak lazat beraneka warna dan berdekorasi merepek seperti kuih tepung pelita yang dibungkus elok dengan daun pandan. Tak lupa juga popia goreng yang mempunyai panjang luarbiasa (Wau, panjang ye noks..). Ada juga kuih badak berendam yang tampak mulus dari pandangan mata. Harga semua sekeping 40 sen. Mahal memang mahal. Takpelah. Dah hari-hari terakhir ramadan.

***

Berbuka puasa pun tiba,


Kuih tepung pelita tebal daun dari isi.

Popia goreng panjang luarbiasa, isi hanya taugeh dan sedikit rumput-rumput bagi warna.

Kuih badak berendam, ada yang tepung je lebih. Bila aku gigit nak cari inti kelapa, yang ada cuma tepung. Macam haram!


Akak-akak yang jual kuih tu, kalau tak pergi umrah jugak tahun ni, tak tau la aku.


No comments: