Wednesday, September 1, 2010

Majid Driving School - Menjelang Hari Raya

POOOMMMMMM!!!


" Oh mak kau bulldog!!! " latah Majid.

" Celaka punya budak-budak! Mana sajalah dia dapat mercun tu?! Pom sana, pang sini! " jerit Majid lagi tatkala beliau sedang rancak berborak dengan Bilal Seman di hadapan surau.


" Nak buat macam mana, Majid. Lagi dilarang budak-budak ni, lagi nak dimainnya..." balas Bilal Seman pula.

" Tak tahu ke sakit jantung ke kita ni, buatnya padam nyawa jam-jam ni, tak sempat aku nak bertaubat..." sambung Majid lagi.


Majid mata liar pandang ke arah padang yang disinari cahaya bulan tengah. Sayup-sayup je dengar budak-budak ketawa riang sambil membakar mercun.



" Sabar je lah Majid. Kita ni orang surau. Kena banyak bersabar..." kata Bilal Seman.

" Yelah...Ikutkan hati, nak je aku tenyehkan mercun thunder king tu ke mulut budak-budak ni... " kata Majid.

" Tan...tander...apa tu Majid? " soal Bilal Seman ke Majid.

" Thunder king tu nama mercun, Bilal. Tu lah, dulu suruh belajar kimia pergi curi buah pelam!" jawab Majid berang.

" Okay, fine... " Bilal Seman balas.



***


Majid sampai di hadapan rumah setelah habis berjemaah terawih di surau. Bilal Seman mengambil laluan ke rumahnya yang bersebelahan rumah Majid. Majid tidak masuk ke pintu utama rumah, tetapi terus ke stor belakang. Niatnya hanya satu. Ingin membalas dendam ke budak-budak main mercun tadi.


Majid menggeledah stor yang sarat dengan barang-barang berkebun miliknya. Di satu sudut, Majid ternampak satu tin Milo bersaiz 3 kilo. Dalam tin itu bukan Milo. Tapi lebih bertenaga dari Milo. Dalam tv tu orang cakap minum Milo sihat dan kuat. Merepek je semua tu.



" Ha...jumpa pun... " Majid bermonolog sendirian.


Majid membuka penutup tin Milo dengan hujung parang.


Ada karbaid.



***


" Haa...Alhamdulillah, sedar dah pun... " kata Bilal Seman.


Di sebelah Bilal Seman ialah isteri Majid. Dan beberapa jiran terdekat, Long Sepiah, Mahmud Kengkang dan Rahim Alfonso. Majid rasa lemah. Badannya tidak dapat bergerak bebas.


" Itulah bang, macam budak-budak! " kata Marjinah, isteri Majid.

" Dah tau skil main meriam tu dah berkarat, tak payah lah sekali bubuh karbaid dalam batang paip sampai 2 kilo, Majid oi! " kata Bilal Seman.

" Nasib baik abang tercampak tepi parit, buatnya lemas dalam parit tu, tak ke janda saya ni, bang? " kata Marjinah lagi. Kali ini dengan nada keras sikit.


Mata Majid layu tanda akur. Tanda bersalah.


" Mar... " kata Majid ke isterinya.

" Ye "

" Panggil nurse, abang nak makan. Suruh dia suap..." kata Majid.


" Tak padan dengan gongak, badan tiga suku dah berbalut kain putih, nak menggatal lagi? "


DEBIKKK!!!


Bengkok tulang rusuk Majid dikarate Marginah.


6 comments:

syakila said...

hahaha. padan muka majid.

-en.sani- said...

rekaan semata2...tak payah kesian...hehe

Anonymous said...

kau memang mushibol sani oooiiii...bikin suspender orang jer

hani said...

mushibol tu pe? new word ka? hoho

-en.sani- said...

anony: musibatul

-en.sani- said...

hani: musibat=musibatul=mushibol