Monday, August 2, 2010

Pengalaman aku dikejar anjing

1 Ogos 2010, jam 9.15 malam



" Eh, ada anjing la, John..." kata aku kepada John.


Woffffff!!!


Aku dan John yang ketika itu naik ke apartment tingkat 2 tak semena-mena terserempak dengan seekor anjing hitam gaya macam sama duduk menyewa di apartment itu. Aku ajak John pergi cari senjata memandangkan anjing tersebut tidak bersenjata dan nampak lemah dari segala sudut termasuk mata yang agak teddy bear.

Kami menapak ke tepi stor tempat cleaner menyimpan barang. John ambil sebatang pencakar sampah dan aku bersenjatakan penyapu bulu. Kami kembali ke anjing yang nampak tidak tahu jalan turun apartment. Padahal betul-betul dia duduk dekat tangga.

Anjing itu nampak panik dengan kehadiran kami yang bersenjata lengkap. Anjing itu mula berundur ke tepi pintu rumah hujung apartment. Oleh kerana John ada membela anjing di rumahnya, aku berasa amat yakin bahawa John pasti dapat handle ini keadaan dengan sukses.

Kami rapat. Cuba halau anjing itu ke tangga. Laluan koridor yang sempit mengakibatkan aku beri John laluan hadapan. Aku hanya skuad bantuan.

Anjing itu berundur. John jalan pantas ke hadapan. Aku pun turut sama.



Tiba-tiba, Wooffff!!!



Anjing tu patah balik dengan muka bengis. John tiba-tiba patah balik untuk melarikan diri.

Aku yang berada di belakang John terkejut. Terus aku pusing dan start melarikan diri juga. Masing-masing dah nampak anjing itu mula mengejar kami. Memang berderau darah. Senjata kami tadi entah ke mana. Melarikan diri adalah lebih selamat. Aku ingatkan John dah berhenti lari, bila aku berpaling ke belakang, lagi laju dia lari.

John melanggar belakang aku. Dengan keadaan laluan koridor yang sempit, dan berlari sambil memegang senjata sepanjang 5 kaki, adalah kombinasi yang tidak cerdik.

Tiba-tiba,


KEDEGANG...KLETUNGG...POWWW...KCINGGG...PLEPAPP!!!


Bersepah pengampai baju beroda di tengah laluan koridor itu kami langgar. Baju semua bersepah tak keruan di atas lantai. Kenapa perlu ampai baju di koridor? Menteri mana yang ajar?

Aku dan John bergumpal di atas lantai dalam keadaan tertiarap. John siap pijak tengah belakang aku. Aku dah tak kisah itu semua. Aku menoleh ke belakang, risau anjing sudah rapat. Tapi anjing itu mengambil langkah bijak dengan melarikan diri. Kami lega.

Kaki aku terseliuh. Kepala lutut aku rasa longgar akibat terhentak ke lantai. Baju aku berdebu. Tangan John pulak cedera parah di siku. Darah. Sambil dia mengadu sakit di dada akibat tertusuk hujung pencakar sampah.

Aku lihat pengampai baju itu sudah terbalik. Pencakar sampah yang dijadikan John sebagai senjata aku tengok sudah tidak keruan mata pencakarnya, tak serupa pencakar sampah. Tapi serupa bulu hidung. Anjing sudah tiada. Kalau anjing tu rakam macam mana kami bertempiaran lari siap jatuh meniarap atas pengampai baju, lepas tu siap upload dekat Youtube, memang malu.


Sempat jugak aku tengok muka india John berubah putih kejap sebab pucat. Aku ajak John turun.

John mencarut dalam bahasa india. Jika dieja, bermula dengan huruf 'P'. Tapi aku tak faham.

Kami gelak selama setengah jam.

12 comments:

D'Liyah Rizal said...

hahahaha...cite yg mmg wat aku tergelak seorg2 dpn pc...budak debab yg sengal...

Anonymous said...

budak debab yg sengal?
please mind your word ok.

firna said...

who lets the dog's out...wolf..wolfx3..wakakakaka

Anonymous said...

Lain kali kau kejar balik anjing tu.... tentu dier lari 100 meter...hahahahahaha

en.sani said...

kak nor:sengal2 pun suara sedap...keh3...

anony: wah...tgk tu...ade org dah marah...tarik balik kata kak nor oi...

en.sani said...

firna: pengaruh tv la tu.

anony: mengarut aku nak kejar anjing...baik pergi joging ada pekdahnye...

Anonymous said...

hahahahahhahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahhaha
gelak...dan gelak lagi seterusnye....hahahahhaha

p/s :: sani sgt suke senaman yg akn menbuahkn hasil kn kn kn ngeehehehe

en.sani said...

sape ni eh? misteri sungguh gelak anda...risau sesuatu brlaku...

musya said...

hahahaha

D'Liyah Rizal said...

budak debab: perasan lebey r ko ni...suara sedap kunun...ko da rasa ker suara ko tu selazat KFC?huhuhu...

Anony: marah ker?x nak tarik balik kata2 ku itu...mmg r en.sani tu budak debab yg sengal...ke ko terasa coz ko pun sama cm dia??hahahaha

en.sani said...

hai syakila...

en.sani said...

kak nor oi...dah2...kang ade lak gaduh tu kang....tu makwe yg komen tu...jgn nak halang jodoh kak....tak merasa nasik minyak kang...hehe