Thursday, June 17, 2010

Jika kau rasa panik, selalunya kau akan lambat

Aku bangun dari tidur. Dah lewat untuk pergi kerja. Capai tuala terus mandi gosok gigi cuci muka ejas rambut pakai sabun buat rambut ala-ala Hitler. Macam cilake muka aku buat rambut tu. Ah. Lambat. Bilas-bilas badan cepat.

Pakai baju cepat-cepat. Seluar kecik seluar besar. Sapu gel kat rambut. Buat gaya biasa. Sembur minyak wangi sikit. Lepas tu taruk ubat dekat bawah mata sikit bagi mengelak mata macam mata lebah tualang. Terus pakai stokin, capai botol air dan kunci rumah. Keluar dari bilik. Sambil tu bukak beg duit, check berapa baki duit tinggal.

Hari itu aku rasa agak tak sedap hati. Duit tinggal sikit. Sebelum keluar dari pintu besar, baru aku teringat akan kejadian tempohari di mana aku telah kena pow oleh auntie cleaner india. Ini kalau perkara ni terjadi lagi sekali hari ni memang nasib kurang baik. Jadi, aku mesti berhati-hati hari ni.

Aku bukak slow-slow pintu rumah. Bukak sikit-sikit. Mana tau auntie tu tengah menyapu depan pintu rumah aku pulak kang. Tak ke malang?

PANGGG!!!

Kuss semangat. Kucing kelabu betul-betul duduk depan pintu rumah. Dia terkejut, aku lagi la terkejut. Bungi 'pang' tadi tu bunyi aku hempas pintu sebab panik. Buat terkejut aku je kucing ni. Lancang kuning betul!

Aku buka balik pintu. Line clear. Kelibat auntie cleaner takde. Cepat-cepat aku keluar dari rumah. Kunci pintu dan jalan cepat-cepat turun dari tingkat 2 menuju ke bawah menggunakan tangga. Sambil tu mata liar mana tahu auntie cleaner muncul tiba-tiba.

Okay. Selamat. Sampai dekat motor. Aku nampak auntie cleaner di blok sebelah. Dia tak perasan aku. Cepat-cepat aku keluarkan kunci motor dan terus start motor.

Tiba-tiba rasa tak sedap hati. Aku pandang bawah.



Ini apahal pulak aku pergi opis pakai selipar Croc ni? Sependa betul la!

No comments: