Monday, June 7, 2010

Pengalaman aku digigit lintah

Semalam masa dekat kampung, aku pergi mandi sungai. Dari pukul 10 pagi bawa ke 4 petang. Kejadah apa mandi sungai sampai berjam-jam tu? (Mandi sampai lebam kau Sani?) Itu semua taktik nak tenangkan fikiran. Korang mana tau.

Selama tempoh mandi sungai tersebut, aku telah diserang 2 ekor lintah yang agak tidak besar. Besar jari kelinking. Satu dia gigit dekat kaki. Dan satu lagi di siku. Bodoh punya lintah. Gigit la bahagian yang bijak sikit. Otak ke, bibir ke, kening ke.

Oleh kerana aku tidak takut dengan haiwan naif bernama lintah ni, aku dengan selamba telah mencampakkan lintah tersebut di tengah jalan tar panas.

Orang tua-tua cakap, nak bunuh lintah ni senang je. Letakkan garam. Bagi mati. Bagi lintah tu kena darah tinggi barangkali.

Tapi, itu jika lintah tu gigit dekat bahagian badan yang mudah dicapai. Kalau dibuatnya lintah tu gigit dekat dalam buntut? Satu hal pulak nak masukkan garam dalam buntut. Pedih kot.

Weh. Tak senonoh betul.


***

Aku rasa, badan aku yang rasa lain macam ni mungkin ada kena mengena akibat digigit lintah semalam. Gatal-gatal. Kaki rasa lemah. Badan rasa sengal-sengal. Dari kecik aku kena gigit lintah beratus-ratus ekor, tak pernah pulak rasa macam ni.

Aku harap, aku tak menjelma jadi superhero seperti cerita-cerita klise barat. Mana lah tau, aku menjelma jadi Lintahman pulak. Dah la nama lucah. Satu hal pulak nak reka kostum. Merepek betul. Korang ada idea kostum Lintahman macam mana rupa dia?

Gerakan finishing dia aku dah terfikir nak letak nama 'Sedutan Maut'.

Ini kalau RTM dengar, boleh kena gam. Baik aku diam bagi mengelak insiden saman-menyaman di kemudian hari.

No comments: