Thursday, June 3, 2010

Sejenak Piala Dunia

Sudah agak 2 minggu juga liga-liga utama bolasepak dunia telah melabuhkan tirainya. Malah ada juga mengikut langkah Malaysia, menangguhkan liga bola sepak utama demi memberi laluan kepada kehangatan Piala Dunia di Afrika Selatan minggu depan.

Yang mana pemain bola sepak Malaysia yang menjadikan bola sepak sebagai kerjaya kedua, boleh menumpukan sepenuhnya pada kerja-kerja utama mereka seperti bekerja kerajaan, kerani makan gaji, penternak lintah, kahwin di Siam, turun naik mahkamah dan mengurat artis. Ada juga yang sama parah nak warna rambut mengalahkan dia nak wakil England.

Ramai peminat bola sepak menunggu sepak mula kejohanan bola sepak utama dunia ini. Yang wanita sibuk-sibuk tunggu penampilan pemain-pemain yang muka agak kacak untuk dijadikan teman mimpi di malam hari. Poster juga laris untuk ditampal di belakang pintu bilik. Time ni, Zaquan Adha dah hilang dari ingatan. Khalid Jamlus sudah lama dilupakan. Amri Yahyah pun begitu, sudah dilupakan. Yang ada dalam fikiran hanya Cristiano Ronaldo. Frank Lampard. Steven Gerrard. Sergio Aguero. Dan ada juga taste berat ke Frank Ribery dan Didier Drogba malah tidak keterlaluan Fabio Capello.

Pendek kata, kemeriahan Piala Dunia ini memang klise dengan episod yang hampir sama setiap empat tahun.



Sehinggalah ada seorang mamat ni sound dekat aku semalam,

" Malam ni Liverpool game pukul berapa eh? "


Aku dah lama syak benda ni. Penyokong Liverpool memang lebih suka bergaya. Sukakan warna merah semata-mata. Shuffle bukan?

No comments: