Tuesday, June 1, 2010

Kami the series #3 - Episod akhir

Dalam bas, aku dan Hafis duduk diam-diam di belakang. Sedikit gangster pun tiada dalam air muka kami. Hafis sedikit tenang walaupun tadi dia nak nangis. Aku lebih risaukan keadaan baju yang kotor. Kekotoran aiskrim coklat dan tanah merah memang bakal membuatkan mak aku mengamuk kejap lagi.

Hafis yang duduk di tepi tingkap memandang aku.

" Kotor baju kau. Bau pulak macam tapir." kata Hafis.

Masa bila entah si Hafis ni pernah bau tapir pun aku tak tau la. Nak cakap selalu pergi ke zoo, takde pulak. Malah, mak Hafis pernah berkata, yang Hafis ni lemah semangat. Tak boleh tengok binatang pelik-pelik, mulalah malam karang nak mengigau, lepas tu kencing malam.

Aku hanya sengih.

Lagi beberapa minit, bas akan memasuki taman perumahan kami. Rumah Hafis hanya selang beberapa baris dari rumah aku. Jadi, tempat uncle bas turunkan kami adalah tempat yang sama di satu simpang tiga berhampiran rumah Hafis. Perlu menapak sikit.

" Kau ingat, mak aku marah tak baju aku kotor ni? " tanya aku kepada Hafis.

" Ala, kau suruh la dio basuh. Sikit yo tu. " jawab Hafis.

Aku sedikit lega. Dahi yang cedera akibat jatuh tersadung ke tanah tadi aku lap dengan kertas. Doktor mana ajar entah luka lap dengan kertas. Kalau petua muka jerawat kasi kesat dengan kertas pasir pernah la aku dengar. Walaupun merepek.

Uncle bas menurunkan kami di tempat biasa. Cuaca panas hari itu mungkin tidak seburuk tahap panas hati mak aku jika melihat kekotoran degil pada baju aku. Dah la baju sekolah hanya dua helai. Tak nak pula sistem sekolah di Malaysia ni diubah kepada tidak memakai uniform seperti cerita orang putih yang ditunjuk dalam tv tu. Bebas je pakai apa. Lepas tu, siap pergi sekolah bawak skateboard. Macam gampang. Aku dah terbayang keseronokan jika sistem persekolahan Malaysia seperti itu. Memang aku pergi sekolah pakai seluar pendek, lepas tu pakai baju Doraemon, jam tangan Boy London, dengan selipar jepun warna biru laut. Peh. Cool gila.


Aku menapak ke rumah dengan perasaan berat hati.

" Assalamualaikum~ " sejurus masuk ke rumah.

" Waalaikumsalam..." suara emak di ruang tamu.

Aku terus menonong masuk ke bilik dengan harapan mak tidak nampak kekotoran di baju aku.


" Hairus! Kenapa baju kau tu? " tempik emak.


Cis. Nampak pulak dia. Aku berhenti betul-betul di pintu bilik. Mak sedang menonton tv sambil melipat kain.


" Cuba tengok baju kau tu. Kau main tanah eh?! " dengan nada marah mak bertanya.

" Erm. Jatuh. " jawab aku risau-risau.

" Sini kau. Tengok tu, penuh satu baju kau dengan tanah merah. Dah la baju putih! Siapa nak basuh ni? Orang suruh pergi sekolah, bukan main tanah! "

Aku senyap.

Mak dah pegang tali pinggang. Aku berdebar gila.


Sebelum mak menuju ke arah aku, aku pun berkata kepadanya,

" Mak... "

" Apa dia? " jawab mak dengan garang.


" Erm...pakaian yang kotor, boleh dicuci. Tapi, hati yang suci, sukar dicari..."
jawab aku.




...TAMAT...




***



Ah. Aku tak reti nak abiskan cerita ni macam mana. Takde idea. Terpaksa aku tamatkan cerita ni dengan agak tragis.

Semoga terkena.

4 comments:

karibu said...

cam cilake...iklan sabon

-en.sani- said...

camne lu tau? hahaha...

hani said...

hahha..kucen yg putih sng nk basuh..hehe

-en.sani- said...

lepas tu kena lempang dgn mak dia...hehehe,...