Friday, June 11, 2010

Pengalaman aku dan auntie cleaner yang tidak menepati janji

Aku turun tangga. Aku menuju ke motor. Start enjin. Rasa lain macam. Pandang bawah. Damn! Tayar motor pancit.

Cilake. Aku turun. Belek tayar belakang tersebut. Mana tahu ada paku pulak. Pelan-pelan aku pusing tayar, cari samaada ada paku atau khazanah lain yang membuat onar dekat tayar motor aku.

Auntie cleaner india tengah cakap dengan handphone kira-kira 10 meter dari aku. Pung pang pung pang dia punya cakap. Sah cakap dengan laki.

Aku teruskan misi mencari paku dekat tayar. Ini kalau aku dapat itu paku, memang aku terajang rusuk dia. Maksud aku, rusuk paku, bukan rusuk auntie cleaner.

Pusing tayar slow-slow. Hati makin panas. Cuaca pun tak sepanas hati aku.


Tiba-tiba, auntie cleaner lalu belakang aku,

" Adey, ada RM10 tak? Kasi auntie pinjam..."


Aku tolak motor kasi jatuh, aku capai besi paip yang melekat dekat dinding, aku bengkokkan paip itu sampai jadi macam huruf U, aku ambik side jauh sikit. Lari laju-laju ke arah auntie cleaner, dan terus melayangkan batang paip tersebut tepat ke tulang belakang auntie cleaner. Auntie cleaner menggelupur. Aku terus pandang ke langit, dan terbang menuju ke planet marikh bagi mengelak dikejar Interpol.

*Perenggan terakhir hanya rekaan semata-mata.



***

Itu hari, dia dah pow aku RM2, dia cakap nak bayar, sampai la ni tak ganti balik. Takpe la. Aku bagi je. Tak banyak.

Hari ni dia pow RM10. Kalau aku bagi tadi, esok esok mungkin dia pow RM50 pulak. Wah. Tokey balak pun kurus.









" Adey, ada RM10 tak? Kasi auntie pinjam..."

Kalau auntie tu gaya ini macam, RM100 aku hulur.

4 comments:

karibu said...

kalo aunty tu mcm ni, aku ajak dia betunang trus

-en.sani- said...

tang nafsu aku serah kepada kau

hani said...

aunty gaye nii die minatk byk kot sani!..haha

-en.sani- said...

hahaha....kalo aunty tu itu mcm, mmg tak balik malaya pun takpe...duduk bombay buat roti canai pun aku sanggup nyah~