Thursday, June 10, 2010

Kek cantik

Sedang aku mengangkat lauk pauk dari dapur nak ke khemah kahwin, ada 2 orang makwe sedang memotong kek pisang dalam talam besar. Majlis kahwin sepupu aku walaupun sederhana, tetap meriah.

Makwe 2 orang ini sedang berbalah mengenai cara pemotongan kek pisang yang tidak memuaskan hati. Dua kali aku lalu depan dia, tiga empat kali dia bising-bising. Mengatakan bahawa dia tidak dapat memotong kek pisang tersebut dengan cantik.

Aku hairan juga perempuan ni. Potong biasa-biasa sudah la. Tak payah la nak cantik-cantik. Masuk perut karang, serupa gampang juga bentuknya.

" Tak cantik la aku potong kek ni. Ish..." makwe pertama tadi merungut ke makwe kedua.

Makwe kedua lihat saja sambil membetulkan cara dia memotong kek berdasarkan pengalaman makwe pertama tadi yang agak tidak cantik gaya pemotongannya.

Aku tertunggu-tunggu juga kek itu habis dipotong untuk diletakkan di khemah luar. Lambat betul dia potong. Heboh tak cantik saja. Orang yang datang dekat luar tu bukan kisah pun kek potong cantik ke tak. Kalau tak cantik kek tu, bukan diorang buat aduan ke pihak majlis perbandaran pun.

" Susah la potong kek ni. Tak cantik jadinya..." makwe pertama sekali lagi merungut.


Aku sound dari jauh,

" Nak kasi cantik, pergi lilit kek tu dengan lampu kelip-kelip. Cantik la dia karang! "


Terus makwe tersebut senyap dan cepat-cepat potong kek tanpa pandang kiri kanan. Pakcik sebelah aku dah tertumpah-tumpah air sirap tahan gelak.

8 comments:

cikzuzu said...

kejam jugak kau ni.

-en.sani- said...

bukan kejam...kurang sabar...

miSs sYeiDa said...

hehe...terbayang lak muke awek 2 kena sound ngn en sani..haha

-en.sani- said...

awek tu muka mcm sandra bullock kena gelek lori simen...

karibu said...

hahaha..mcm sial je kan...mana nak cekau suiz plug yg terdekat?

-en.sani- said...

pakai bateri kereta la senang...tak merbahaya...hehehe

hani said...

btol sani kalo hani pon hangin gak..byk naa songeh..wat kje tehegeh2~..awek2~..hahah

-en.sani- said...

hahaha....hani pun camtu kan? time potong bawang time tu la nk sms la hape la..