Friday, July 9, 2010

Bola bola bola. Dah tak lama lagi nak habis ni. Sabar ye.

Aku tak terkejut Germany kalah kepada Spain malam tadi. Sebab, walaupun aku tak suka Spain, tapi, aku masih boleh akui dan membaca perlawanan akan dimenangi oleh Spain. Bagaimanapun, Germany memang kalah dengan cara yang amat terpuji. Permainan baik, kawalan bola baik, taktikal baik. Cuma nasib sahaja tidak begitu baik. Tahniah kepada Spain.

Berikut adalah beberapa ramalan yang aku masih ingat bulan lepas iaitu sebelum start secara rasmi Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan ni. Termasuk juga beberapa point penting yang aku cuba senaraikan dalam kepala otak aku ni.


1) Sebelum bermula temasya, aku telah membeli jersi Italy untuk diri sendiri, Jersi Belanda untuk adik aku, Jersi Spain untuk adik sepupu dan Portugal untuk adik sepupu jugak. Yang team malang adalah jersi yang dibeli oleh aku, Italy. Celaka. Puas jugak aku nak peram jersi tu supaya dapat pakai balik. Harap-harap, hari raya nanti, aku boleh pakai itu jersi dan moga orang lain sudah melupakan penyingkiran Italy masa tu.

2) Masa 2 bulan lepas, pakcik aku ada tanya. " Along ingat, World Cup tahun ni siapa menang?" Aku balas, "Maybe Spain or Germany. Holland have a chance too..." Peh, macam Abbas Saad aku punya cakap. See, walaupun aku tak sokong Spain, but, aku masih yakin, mereka adalah calon juara. Ini dari segi pemerhatian aku lah setelah meneliti corak permainan setiap pasukan. Ini apahal aku banyak guna english ni? Sial betul. Baru pergi shopping dekat KL kejap tadi, dah nak speaking-speaking ni apahal?

3) Pakcik aku juga ada cakap, " Pakcik akan tetap sokong Brazil juara tahun ni. Sebab corak permainan diorang memang cantik." Aku balas, " Tahun ni, Brazil takkan juara. Percayalah. Sebab, Brazil sekarang memang lain sangat corak main diorang banding tahun 2002. " Okay, ramalan aku memang benar. Kan?

4) Pada sepak mula Piala Dunia bulan lepas, Germany masih aku tak minat. Tapi, setelah melihat corak permainannya menentang Australia, aku terus ingin menyokong Germany. Bagi aku, Germany adalah lebih baik dari Holland. Walaupun Holland adalah pasukan kegemaran aku seumur hidup. Selain itu, aku juga menyokong pasukan underdog yang lain seperti New Zealand, Uruguay, Korea Selatan dan Jepun.

5) Aku dulu memang minat Germany masa zaman Juergen Klinsmann. Tak sangka, Germany tahun 2010 adalah pasukan Germany terbaik pernah ada. Dan mereka masih muda. Aku yakin, jika Joachim Leow kekal sebagai coach mereka, mereka akan berpeluang untuk merebut takhta Euro 2012.

6) Aku tertarik kepada formula yang diterapkan Joachim Leow ke atas pasukan Germany iaitu formula segi empat. Terbukti, matematik sangat penting dalam apa jua bidang. Dan SPM, matematik aku A. Cam celaka.

7) Holland akan aku sokong pada perlawanan akhir nanti menentang Spain. Walaupun aku tak yakin, Holland akan menang berdasarkan corak bola sepaknya. Spain masih yang terbaik jika nak dibandingkan Holland. See, jangan hipokrit. Jangan tengok bola hanya kerana kau kipas-susah-mati sesebuah pasukan. Jangan ingat ramai bintang dalam pasukan, boleh menang. Kena pandai baca corak permainan. Bagaimanapun, aku berharap Holland akan menang menentang Spain nanti dalam cara yang sedikit kontroversi. Atau sekurang-kurangnya penalti.

8) Argentina walaupun menang perlawanan pertama, dan melepasi peringkat kumpulan dengan mudah, aku tetap berkata, mereka tidak akan juara. Mereka sangat mudah dibolosi. Bahagian tengah yang sangat longgar. Hanya mengharap pada teknik individu tanpa bantuan taktikal yang mantap. Betul tak cakap aku?

9) Perancis memang aku tak harap akan menang. Dari dulu lagi. Kecuali mereka masih ada Zanedine Zidane. Tengok apa Zidane boleh buat masa World Cup 2006 di Germany? Zidane adalah yang terbaik. Dan Zidane masih lagi menjadi pujaan aku hingga sekarang. Walaupun Perancis ada Zidane masa World Cup 2002, tapi masih pulang awal, itu adalah kerana Zidane masa tu tengah injured dan tak cergas. Dan pemain lain hilang punca. Alah, kalau takde Zidane sekalipun, sekurang-kurangnya Perancis perlu seorang pemain perancang yang tenang, bijak dan memiliki personaliti biasa-biasa dan merendah diri. Atau kata lain, tidak berlagak hebat. Tahun ni, mereka takde sesiapa. Franck Ribery? Dia hanyalah pemain sayap lincah. Bukan perancang yang bagus. Begitu juga Frank Malouda. Mereka lebih pentingkan individu.

10) England? Memang aku tak boleh harapkan mereka. Masa pusingan kelayakan, rekod England amat membanggakan. Tapi, masa itu mereka kurang tekanan. Masa masuk je pusingan akhir World Cup, apa sudah jadi? Memang aku dah jangka mereka akan tersungkur awal. Sebab, ramai dah tahu corak permainan individu pemain England. Boleh dijangka. Inilah akibat jika Liga Perdana Inggeris terlalu banyak pemain import.

11) Italy pulak? Memang aku kecewa. Mereka sudah tua. Diburukkan dengan kecederaan penjaga gol utama, Gianluigi Buffon. Permainan mereka tidak sepantas World Cup 2006. Kawalan bola pula kurang baik. Mereka sepatutnya mengenengahkan ramai pemain muda sambil dua atau tiga pemain berpengalaman sahaja berada dalam skuad untuk membimbing pemain muda.


12) Dan terakhir, Malaysia tak akan layak World Cup sekurang-kurangnya 30 tahun akan datang. Walaupun aku tetap sokong team Malaysia kalau turun main. Serius.


Berikut adalah ramalan kedudukan pasukan aku menjelang perlawanan akhir nanti. Aku still harap Holland akan menjadi juara. Walaupun susah sikit. Aku bagi je la Spain juara.

1st- Spain
2nd-Holland
3rd-Germany
4rd-Uruguay

Aku harap sotong kurita bernama Paul tu tak sihat menjelang ramalan khurafat yang bakal dibuat . Kerana sotong tu lah, aku tak yakin sangat masa Spain vs Germany semalam tau! Celaka betul.

No comments: