Wednesday, July 14, 2010

Mengaji

Aku terkejut dari tidur petang tadi. Terkejut sungguh. Bukan main-main punya terkejut. Boleh buat filem punya terkejut.

Aku dengar macam orang mengaji. Kuat. Bunyi pun macam marah. Dari mana entah datang sound orang mengaji kuat-kuat ni. Mula la aku rasa seram sejuk. Timbul keinsafan kepada diri aku. Mungkin aku kena ubah tabiat tidur selepas Asar. Ini peringatan mungkin. Ini betul punya Al-Kuliyyah.




Aku bangun, terus jenguk ke tingkap, pandang ke stadium bola seberang jalan.

Ada budak-budak main bola dekat stadium. Penuh jugak stadium punya tempat duduk. Aku perati betul-betul. Semua budak-budak arab yang main bola. Siap pakai pengulas bahasa arab. Peh. Macam kat Stadium Batu Kawan Kaherah.

Memang pengulas bola tu cakap bahasa arab. Mati-mati aku ingat orang tengah mengaji. Aku rasa sungguh jahil petang itu.

Inilah dia, bahasa arab, bahasa Al-Quran.


***


Jadi, aku repeat aku punya tidur. Aku harap, makwe dalam mimpi tadi ada lagi tunggu tepi pantai.

No comments: